Εργαστήρια 2ου κύκλου - 1 Απριλίου 2023
Εγγραφείτε εδώ στα δωρεάν εργαστήρια του 2ου κύκλου (1 Απριλίου 2023)
1. Διερευνητική προσέγγιση
Εισηγήτρια: κα Λ. Κουφάκη
Η διερευνητική προσέγγιση είναι πλέον ο τρόπος διδασκαλίας μέσω του οποίου τα παιδιά ανακαλύπτουν τη νέα γνώση, βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα, καλλιεργούν την κριτική και δημιουργική σκέψη, και παράλληλα ήπιες δεξιότητες, όπως αυτές της οργάνωσης, της έρευνας, της επικοινωνίας και της συνεργασίας. Στόχος της διερευνητικής μάθησης είναι η μετατόπιση του βάρους της διδασκαλίας στη διερεύνηση, ώστε οι μαθητές/τριες να εμπλακούν προσωπικά στη γνωστική διαδικασία και να μάθουν πώς να μαθαίνουν μόνοι/ες τους.
Στο εργαστήριο αυτό θα ασχοληθούμε με τα μοντέλα διερευνητικής προσέγγισης και θα επικεντρωθούμε στους τρόπους εφαρμογής της ξεκινώντας από το διερευνητικό ερώτημα.
2. Δεξιότητες στη μάθηση
Εισηγήτρια: κα Έ. Εξηνταβελώνη
Οι ήπιες δεξιότητες (soft skills) σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία είναι δυνατό να αποτελέσουν αντικείμενο διδασκαλίας. Σε συνδυασμό με τη διδασκαλία των γνωστικών δεξιοτήτων (hard skills), μπορούν να αναβαθμίσουν την ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία του ατόμου αλλά και να φανούν χρήσιμες γενικότερα στην προσωπική του ζωή. Για τον λόγο αυτό είναι σημαντικό η καλλιέργειά τους να ξεκινά από τη σχολική τάξη και να γίνεται με συστηματικό τρόπο ώστε να είναι πιο αποτελεσματική.
Οι δεξιότητες αυτές είναι οι δεξιότητες έρευνας, συνεργασίας, οργάνωσης, επικοινωνίας και για την κριτική και δημιουργική σκέψη. Στο εργαστήριο αυτό θα επικεντρωθούμε στις κατηγορίες των δεξιοτήτων που μπορούμε να διδάξουμε στην τάξη, στην επιλογή των δεξιοτήτων που θα διδάξουμε ανάλογα με το αντικείμενο, στον τρόπο που θα διδάξουμε τις δεξιότητες αυτές και στην αυτοαξιολόγηση που μπορούν να κάνουν οι μαθητές/τριες για να αντιληφθούν το επίπεδο κατάκτησης της κάθε δεξιότητας.
3. Εννοιολογική προσέγγιση
Εισηγήτρια: κα Α. Καλκάνη
Η εννοιολογική μάθηση υιοθετείται από τα προνήπια μέχρι την ακαδημαϊκή ζωή. Είναι ο τρόπος που μαθαίνουμε να κατηγοριοποιούμε πληροφορίες και να οδηγούμαστε σε γενικεύσεις και συγκρίσεις. Η κατάκτηση μιας έννοιας δημιουργεί σταδιακά γνώση που είναι πιο στέρεη και μπορεί να εφαρμοστεί δημιουργικά και σε μη γνώριμα περιβάλλοντα, πλαίσια. Έτσι οι μαθητές/τριες καλλιεργούν την κριτική τους σκέψη και μαθαίνουν να ταξινομούν λογικά τις πληροφορίες, να διερευνούν μόνοι/μόνες τους τα πιο απαιτητικά θέματα στο κάθε γνωστικό αντικείμενο, να κάνουν συνδέσεις μεταξύ των γνωστικών αντικειμένων και να κατανοούν περισσότερο τον πραγματικό κόσμο.
Στο εργαστήριο θα επικεντρωθούμε σε διδακτικές πρακτικές για την εφαρμογή της εννοιολογικής μάθησης και θα εφαρμόσουμε ένα απλό μοντέλο που μπορεί να χρησιμοποιεί κανείς στο καθημερινό μάθημα για να οδηγεί την καθημερινή διερεύνηση στην τάξη σε την εννοιολογική μάθηση.
4. Διαφοροποιημένη διδασκαλία
Εισηγήτρια: Δρ Ε. Χατζημαυρουδή
Η διαφοροποίηση συνίσταται στις προσπάθειες των εκπαιδευτικών να ανταποκριθούν στη διακύμανση των επίπεδων ετοιμότητας, των ενδιαφερόντων και των μαθησιακών προτιμήσεων των μαθητών στην τάξη. Κάθε φορά που μία/ένας εκπαιδευτικός αλλάζει τη διδασκαλία του απευθυνόμενη/ος σε ένα άτομο ή μία μικρή ομάδα προκειμένου να δημιουργήσει την καλύτερη δυνατή μαθησιακή εμπειρία, αυτή/αυτός η/ο εκπαιδευτικός διαφοροποιεί τη διδασκαλία. Η διδασκαλία μπορεί να διαφοροποιηθεί ως προς το περιεχόμενο (πολλαπλές πηγές άντλησης των πληροφοριών και διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας), τη διαδικασία (πολλαπλές διαδικασίες δημιουργίας νοήματος) και το τελικό προϊόν (πολλαπλές μορφές έκφρασης της γνώσης).
Στο εργαστήριο αυτό θα επικεντρωθούμε σε απλές πρακτικές διαφοροποιημένης διδασκαλίας που μπορούν να εφαρμοστούν απλά και άμεσα στην τάξη.
5. Ανεστραμμένη τάξη (Flipped Classroom)
(το εργαστήριο αυτό θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά)
Εισηγήτρια: κα Δ. Παπουτσή
Πρόκειται για μια εκπαιδευτική μέθοδο η οποία στην ουσία μεταφέρει την παράδοση του μαθήματος στο σπίτι μέσω ψηφιακού υλικού, κυρίως μέσω βίντεο. Στόχος είναι ο διδακτικός χρόνος εντός της τάξης να αφιερωθεί περισσότερο σε μαθησιακές δραστηριότητες διερευνητικού και εποικοδομητικού χαρακτήρα, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό και τους/τις μαθητές/τριες της τάξης.
Στη διάρκεια του εργαστηρίου, θα γίνει μια σύντομη παρουσίαση του θεωρητικού πλαισίου, θα δοθούν συγκεκριμένα παραδείγματα σχεδίου μαθήματος βάσει της εν λόγω μεθόδου, και θα επικεντρωθούμε στα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν για τη δημιουργία ενός νέου μαθήματος.
6. Ανεστραμμένη τάξη (Flipped Classroom) στα Μαθηματικά
(το εργαστήριο αυτό θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά)
Εισηγήτρια: κα Ε. Παπαδοπούλου
Πρόκειται για μια εκπαιδευτική μέθοδο η οποία στην ουσία μεταφέρει την παράδοση του μαθήματος στο σπίτι μέσω ψηφιακού υλικού, κυρίως μέσω βίντεο. Στόχος είναι ο διδακτικός χρόνος εντός της τάξης να αφιερωθεί περισσότερο σε μαθησιακές δραστηριότητες διερευνητικού και εποικοδομητικού χαρακτήρα, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό και τους/τις μαθητές/τριες της τάξης.
Στη διάρκεια του εργαστηρίου, θα γίνει μια σύντομη παρουσίαση του θεωρητικού πλαισίου, θα επικεντρωθούμε στα Μαθηματικά, θα μελετήσουμε συγκεκριμένα παραδείγματα σχεδίου μαθήματος βάσει της εν λόγω μεθόδου, και θα επικεντρωθούμε στα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν για τη δημιουργία ενός νέου μαθήματος.
7. Καθοδήγηση νέων συναδέλφων - ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού/μέντορα
Εισηγήτρια: κα Ε.Ζήκα
Το εργαστήριο αυτό αφορά τον ρόλο του εκπαιδευτικού - μέντορα στην καθοδήγηση και την υποστήριξη των νέων συναδέλφων κατά την προσαρμογή τους στο νέο σχολικό περιβάλλον.
Θα επικεντρωθούμε στη σημασία της δημιουργίας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ νέου συναδέλφου και μέντορα, στα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι νέοι συνάδελφοι και στους τρόπους με τους οποίους μπορούν οι μέντορες να τους ενδυναμώσουν για να ανταπεξέλθουν. Επίσης θα δημιουργήσουμε ένα σχέδιο δράσης και ένα χρονοδιάγραμμα, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του νέου συναδέλφου.
8. Πρακτικές Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης στο σχολικό πλαίσιο
Εισηγητής: Δρ Ά. Ρογκότης
Πώς μπορούν οι μαθητές/-τριές μας να βελτιώσουν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη, την αυτοπεποίθηση και την ψυχική τους ανθεκτικότητα; Πώς μπορούμε να τους/τις βοηθήσουμε να διαχειριστούν εποικοδομητικά τα συναισθήματα, το άγχος και τις μεταξύ τους συγκρούσεις; Τι κάνουμε όταν ένας μαθητής/-τρια θέλει να μας εκμυστηρευτεί ένα προσωπικό πρόβλημα; Τι κάνουμε όταν ανησυχούμε για την ψυχική υγεία ενός μαθητή/μιας μαθήτριας στην τάξη μας; Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα που στοχεύει να απαντήσει αυτό το διαδραστικό εργαστήριο, παρέχοντας στους/στις εκπαιδευτικούς κάποιες στρατηγικές και τεχνικές Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης που μπορούν να εφαρμοστούν στην καθημερινή τους επαφή με τα παιδιά μέσα στην τάξη αλλά και έξω από αυτή. Το εργαστήριο θα παρέχει χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τον ιστορία, τον ορισμό, τους στόχους και τα οφέλη της έννοιας της Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης, όπως επίσης και κάποιες ιδέες για τη συστηματική διδασκαλία κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων την ώρα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Έχει προβλεφθεί χρόνος για ερωτήσεις, συζήτηση και πρακτική εξάσκηση.