Σάββατο 9 Μαρτίου 2024, 9:00 - 14:30 (Προσέλευση 8:30)
Κολλέγιο Ανατόλια, Kassandra Center
ΔΗΛΩΣΤΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΔΩΡΕΑΝ
Η ημερίδα αυτή έχει σχεδιαστεί ειδικά για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων που ενδιαφέρονται να διερευνήσουν πώς να αξιοποιήσουν τη δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης για να μετασχηματίσουν το τοπίο στην εκπαίδευση.
Τα ραγδαία εξελισσόμενα ψηφιακά μέσα δημιουργούν νέες προκλήσεις στη μαθησιακή διεργασία και οι εκπαιδευτικοί καλούνται να τα διαχειριστούν ώστε να μπορούν να διαμορφώσουν σωστά το μέλλον. Μέσα από στοχευμένα εργαστήρια, οι εκπαιδευτικοί θα γνωρίσουν νέα εργαλεία και στρατηγικές που θα τους ενδυναμώσουν, θα βελτιώσουν τη διδασκαλία τους και θα διευκολύνουν το έργο τους.
Η ημερίδα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και όλων των ειδικοτήτων, φοιτητές, ερευνητές και στελέχη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Στους συμμετέχοντες θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης.
Θα υπάρχει χώρος στάθμευσης.
Πρόγραμμα
8:30 - 9:00 Προσέλευση, Εγγραφή & Πρωινός καφές
9:00 - 9:15 Καλωσόρισμα
9:15 - 10:15 Κεντρική ομιλία
10:15 - 10:30 Ερωτήσεις - Συζήτηση
10:30 - 10:45 Παρουσίαση εργαστηρίων
10:45 - 11:00 Διάλειμμα
11:00 - 12:30 Εργαστήρια: 1ο μέρος εργαστηρίων
12:30 - 13:00 Διάλειμμα με σνακ
13:00 - 14:30 Εργαστήρια: 2ο μέρος εργαστηρίων
Κεντρικός ομιλητής
Vincent C. Mueller
Καθηγητής της έδρας Alexander von Humboldt και Διευθυντής του Κέντρου Έρευνας στη Φιλοσοφία και την Τεχνητή Νοημοσύνη (Centre for Philosophy and AI Research [PAIR]) στο Πανεπιστήμιο Friedrich-Alexander, Erlangen & Νυρεμβέργη, Γερμανία. Ασχολείται κυρίως με ηθικά και φιλοσοφικά προβλήματα που συνδέονται με την τεχνητή νοημοσύνη.
Τεχνητή Νοημοσύνη και Ηθική: Αναζητώντας μία μέθοδο σε αχαρτογράφητα νερά
Παρατηρείται συχνά πως δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη οπτική ή μέθοδος στο πεδίο της ηθικής όσον αφορά την τεχνητή νοημοσύνη. Όσο ο συγκεκριμένος τομέας επιχειρεί να ωριμάσει και χρειάζεται να τεθούν συγκεκριμένα βήματα για το μέλλον, δημιουργούνται ζητήματα που σχετίζονται με τις όποιες κανονιστικές ρυθμίσεις, τις τοποθετήσεις και την επιχειρηματολογία επί του θέματος. Προτείνεται μία μινιμαλιστική και παρόλα αυτά σφαιρική θεώρηση του πεδίου. Με αφετηρία αυτή την πρόταση θα αναγνωρίσουμε ποια είναι η οπτική και ποια είναι η μέθοδος που πρέπει να ακολουθηθεί, ώστε να είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε σωστά τα πολλαπλά οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης.
Η κεντρική ομιλία θα πραγματοποιηθεί στα ελληνικά.
Εργαστήρια
1. Εργαστήριο ενσωμάτωσης Τεχνητής Νοημοσύνης στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Εισηγητές: Γιώργος Αρναούτης και Ευστρατία Λαμπρίδου
Το εργαστήριο αυτό έχει ως στόχο να εισαγάγει τους εκπαιδευτικούς στην Τεχνητή Νοημοσύνη εξερευνώντας τον τρόπο με τον οποίο αυτή μπορεί να ενσωματωθεί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί θα γνωρίσουν και θα εξοικειωθούν με καινοτόμα εργαλεία, κατάλληλες τεχνικές και διαδραστικές δραστηριότητες, ώστε να είναι σε θέση να ενσωματώσουν την Τεχνητή Νοημοσύνη στην εκπαιδευτική διαδικασία και να εμπλουτίσουν τη διδασκαλία τους. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην πρακτική εφαρμογή των ιδεών και την ενθάρρυνση του διαλόγου μεταξύ των συμμετεχόντων.
Ο Γιώργος Αρναούτης εργάζεται από το 2007 ως Σύμβουλος Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας στο Κολλέγιο Ανατόλια της Θεσσαλονίκης. Έχει αφοσιωθεί στην υποστήριξη του διδακτικού προσωπικού ως προς τον σχεδιασμό και την υλοποίηση διαδραστικών μαθησιακών δραστηριοτήτων εμπλουτισμένων με τεχνολογία. Παραμένοντας ενήμερος για τις τρέχουσες τάσεις της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, ο Γιώργος διερευνά ενεργά τις αναδυόμενες διαδραστικές τεχνολογίες και σχεδιάζει στρατηγικές για την ενσωμάτωσή τους σε παραδοσιακά και καινοτόμα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Ως δάσκαλος Πληροφορικής, από τον Σεπτέμβριο του 2008 έως σήμερα, ο Γιώργος διδάσκει Πληροφορική στο Anatolia Elementary School. Το εκπαιδευτικό του υπόβαθρο περιλαμβάνει πτυχίο Βαλκανικών Σπουδών από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Μεταπτυχιακό στα Πληροφοριακά Συστήματα από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και Master στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Αμερικανικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, ο Γιώργος είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής Microsoft στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών.
H Ευστρατία Λαμπρίδου έλαβε το πρώτο της πτυχίο στην Πληροφορική από το Τμήμα Πληροφορικής του Α.Π.Θ. το 2008. Στη συνέχεια, απέκτησε δύο Μεταπτυχιακά διπλώματα -ένα στα Πληροφοριακά Συστήματα από το ίδιο τμήμα και ένα στις Υπολογιστικές Τεχνικές & Τεχνικές Λογισμικού στη Μηχανική από το Cranfield University του Ηνωμένου Βασιλείου το 2010.
Κατά τη διάρκεια των σπουδών της, το ερευνητικό της ενδιαφέρον στράφηκε στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης. Παρουσίασε δύο εργασίες της στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Τεχνητής Νοημοσύνης (ECAI '08) και στο Πανελλήνιο Συνέδριο Τεχνητής Νοημοσύνης (SETN ‘08) αντίστοιχα. Από το 2008 έως το 2009 εργάστηκε ως καθηγήτρια Πληροφορικής σε διάφορα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Το 2010 ξεκίνησε να εργάζεται ως μηχανικός λογισμικού σε εταιρεία λογισμικού, όπου παρέμεινε μέχρι το 2016, σχεδιάζοντας και αναπτύσσοντας εφαρμογές για υπολογιστές και φορητές συσκευές. Από τον Σεπτέμβριο του 2016 είναι μέλος του εκπαιδευτικού προσωπικού του Anatolia Elementary School ως καθηγήτρια Πληροφορικής.
2. Τεχνητή Νοημοσύνη & Εκπαίδευση: Τα Πρώτα Βήματα μιας Προδιαγεγραμμένης Πορείας
Εισηγητής: Γιώργος Ρουβάς
Σε αυτό το εργαστήριο, οι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα αναπτύξουν μια στέρεα κατανόηση των εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) και θα διερευνήσουν εμπειρικά τις πρακτικές εφαρμογές της ΤΝ στην εκπαίδευση. Το εργαστήριο θα ξεκινήσει εξετάζοντας τον τρόπο λειτουργίας των Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων (Large Language Models - LLMs), όπως το Chat GPT, εστιάζοντας στα εγγενή ελαττώματα και τις εξαιρετικές δυνατότητές τους, ενώ θα συζητηθούν και οι εξελίξεις που ξεκίνησαν και συνεχίζουν να τροφοδοτούν την επανάσταση που συντελείται στο πεδίο αυτό. Στη συνέχεια, θα παρουσιαστεί ένα σύνολο προσεκτικά επιλεγμένων εργαλείων ΤΝ, τόσο για χρήση από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό, όσο και για εισαγωγή στην τάξη. Στο τελευταίο μέρος του εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν με τα προτεινόμενα εργαλεία και να αποφασίσουν οι ίδιοι τόσο για τη χρησιμότητα όσο και για την καταλληλότητά τους.
Ο Γιώργος Ρουβάς είναι Καθηγητής Πληροφορικής στο Κολλέγιο Ανατόλια. Είναι επίσης Σύμβουλος Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Κολλεγίου, υποστηρίζοντας σε επίπεδο σχεδιασμού και υλοποίησης την αξιοποίηση της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία σε όλες τις βαθμίδες του Οργανισμού (Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, Τριτοβάθμια).
Ο κ. Ρουβάς έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμα ερευνητικά προγράμματα, χρηματοδοτούμενα τόσο από εθνικούς, όσο και από ευρωπαϊκούς πόρους, με κύριο αντικείμενο τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών, εφαρμογών και πλατφορμών.
Έχει πλήθος δημοσιεύσεων και εισηγήσεων σε επιστημονικά συνέδρια σε τομείς παιδαγωγικού ενδιαφέροντος όπως η χρήση της Δημιουργικής Γραφής και των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, η μάθηση με βάση το παιχνίδι και η εκπαίδευση STEM, θέματα στα οποία σχεδιάζει και υλοποιεί επιμορφωτικά σεμινάρια.
3. Το Chat GPT ως εργαλείο για τον εκπαιδευτικό και τον μαθητή: μια κριτική προσέγγιση
Εισηγήτρια: Δρ Τσαμπίκα Καράκιζα-Παπαθαρενού
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία καταρχήν να γνωρίσουν τι είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη, ποιες είναι οι αρχές λειτουργίας της, καθώς και οι σύγχρονες εφαρμογές της. Για τον σκοπό αυτό αξιοποιούνται ποικίλες πρακτικές, μεταξύ των οποίων ο καταιγισμός ιδεών και η διαμόρφωση εννοιολογικού χάρτη. Σε σύνδεση με το περιβάλλον του Chat GPT οι εκπαιδευτικοί δοκιμάζουν ενδεικτικά χρήσεις της τεχνητής νοημοσύνης, προκειμένου να εξοικειωθούν με την αξιοποίησή του με δομημένη καθοδήγηση αλλά και σε κάποιον βαθμό κατά βούληση. Μέσω οργανωμένων δραστηριοτήτων έχουν τη δυνατότητα να προσδιορίσουν χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος που σχετίζονται με τον ρόλο του, την αποτελεσματικότητά του, την αξιοπιστία του και με άλλες παραμέτρους. Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες/ουσες -σε ομάδες ή/και ατομικά- προτείνουν σενάρια εκπαιδευτικών εφαρμογών που παρουσιάζονται και τίθενται σε συζήτηση. Στο τελευταίο τμήμα του σεμιναρίου επισημαίνονται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της Τεχνητής Νοημοσύνης, ενώ τίθενται συγκεκριμένα όρια και περιορισμοί, με έμφαση στην εκπαιδευτική της αξιοποίηση.
Η Τσαμπίκα Καράκιζα-Παπαθαρενού είναι Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός ΗΥ ΕΜΠ, καθηγήτρια Πληροφορικής, αποσπασμένη στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και επιστημονική συνεργάτις του Εργαστηρίου Ψυχολογίας της Επικοινωνίας και των Μέσων στο ίδιο τμήμα. Η διδακτορική της διατριβή στην Επικοινωνία έχει τίτλο: "Ο μετασχηματισμός της παιδαγωγικής σχέσης στη δικτυωμένη τάξη: Μια ποιοτική διερεύνηση της σχέσης μεταξύ μαθητών και καθηγητών στο Λύκειο". Έχει διδάξει στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου και στην Παιδαγωγική Σχολή της ΑΣΠΑΙΤΕ, ενώ έχει διατελέσει εκπαιδεύτρια ενηλίκων σε πολλούς οργανισμούς. Έχει διατελέσει σχολική σύμβουλος εκπαιδευτικών Πληροφορικής για δύο θητείες στο Νότιο Αιγαίο και Προϊσταμένη επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο Νότιο Αιγαίο. Είναι καθηγήτρια-σύμβουλος στο ΕΑΠ στη θεματική ενότητα “Ψηφιακός κόσμος και Ψυχολογική ανάπτυξη”. Το γνωστικό της αντικείμενο είναι η παιδαγωγική αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων στην εκπαίδευση. Είναι συγγραφέας του βιβλίου Κοιτάζοντας την οθόνη, αγγίζοντας τα πλήκτρα: Μετατροπές της παιδαγωγικής σχέσης στο δικτυωμένο περιβάλλον (εκδ. Παπαζήση, Αθήνα 2010).
4. Η αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διδασκαλία των θεωρητικών μαθημάτων
Εισηγητής: Δρ Δημήτρης Κουτσογιάννης
Η ευρεία διάδοση των διαλογικών περιβαλλόντων Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), όπως το Chat GPT και το Bard, έχει προκαλέσει ήδη μεγάλης έκτασης συζητήσεις στον Τύπο αλλά και έντονο προβληματισμό στην επιστημονική βιβλιογραφία ως προς το πώς μπορούν να αξιοποιηθούν ή όχι στην εκπαίδευση. Ωστόσο, οι προσπάθειες που εστιάζουν στη διδακτική καθημερινότητα είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Αυτός είναι ακριβώς ο στόχος του παρόντος εργαστηρίου, να μεταφέρει τη συζήτηση από μια γενική, συνήθως εργαλειακού τύπου συζήτηση, στο τι συνεπάγεται η εξέλιξη αυτή για το σχολείο και ιδιαίτερα για τη διδασκαλία των φιλολογικών – γλωσσικών μαθημάτων. Στο πλαίσιο του εργαστηρίου θα μας απασχολήσουν ερωτήματα όπως τα ακόλουθα: Τα περιβάλλοντα αυτά είναι κάτι πραγματικά νέο ή όχι σε σχέση με άλλες προτάσεις / συζητήσεις ως προς την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στη (γλωσσική) εκπαίδευση; Μπορούν να αξιοποιηθούν δημιουργικά στις σχολικές τάξεις και με ποια κριτήρια; Πώς μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο κριτικής προσέγγισης από την εκπαιδευτική κοινότητα και με ποιες προδιαγραφές; Πώς μπορούν να κατανοηθούν σε σχέση με ευρύτερες εξελίξεις της εποχής μας;
Σημείωση: Όσοι/ες δηλώσουν συμμετοχή στο συγκεκριμένο εργαστήριο είναι απαραίτητο να γνωρίζουν εκ των προτέρων τι είναι τα διαλογικά περιβάλλοντα τύπου Chat GPT.
Ο Δημήτρης Κουτσογιάννης είναι καθηγητής Εκπαιδευτικής Γλωσσολογίας στον Τομέα Γλωσσολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Υπηρέτησε ως φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για είκοσι χρόνια. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις του σχετίζονται με τη διδασκαλία της ελληνικής ως πρώτης και δεύτερης γλώσσας, την Ανάλυση Εκπαιδευτικού Λόγου, την Κριτική Ανάλυση Λόγου και την Κοινωνική Σημειωτική, την εκπαίδευση εκπαιδευτικών και τους ψηφιακούς Γραμματισμούς. Είναι συνεργάτης του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας από το 1997, υπεύθυνος για την ανάπτυξη γλωσσικών ψηφιακών πόρων (π.χ. «Πύλη για την ελληνική γλώσσα», «Πρωτέας») και διευθυντής του «Τμήματος στήριξης και προβολής της ελληνικής γλώσσας». Είναι, επίσης, από το 2005 συνεργάτης του ΙΤΥΕ-Διόφαντος, υπεύθυνος για την επιμόρφωση των φιλολόγων στην παιδαγωγική αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών. Είναι συνιδρυτής της διεθνούς ομάδας ειδικού επιστημονικού ενδιαφέροντος «Τεχνολογία και εκπαίδευση στον γραμματισμό» (“Technology and Literacy Education”), η οποία ανήκει στη «Διεθνή Επιστημονική Ένωση για την έρευνα στη διδασκαλία της πρώτης γλώσσας» (ARLE) (https://www.arle.be/).
5. Χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στον σχεδιασμό και την υλοποίηση STEM δραστηριοτήτων στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο
Εισηγητής: Χρήστος Βοναπάρτης Κοσμίδης
Σε αυτό το εργαστήριο οι συμμετέχοντες αποκτούν πρακτικές γνώσεις στον τομέα του σχεδιασμού εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, εμπνεόμενοι από πραγματικά έργα, καθώς αναπτύσσουν τα σχέδια των δικών τους δραστηριοτήτων STEM. Συνδυάζοντας τη μηχανική μάθηση με υπάρχουσες τεχνολογίες εμπλουτίζουν τις διδακτικές προσεγγίσεις με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης προσαρμοσμένες στο σχολείο. Αρχικά εξερευνούν τους τύπους μηχανικής μάθησης μέσα από πρακτικά παραδείγματα, χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως το Teachable Machine και το Lobe. Δημιουργούν τα δικά τους μοντέλα μηχανικής μάθησης, αναπτύσσοντας μια πρακτική κατανόηση της εφαρμογής της. Συγκρίνουν τη μηχανική μάθηση με την ανθρώπινη μάθηση. Συζητούν πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συμπληρώνει τις ανθρώπινες γνωστικές διαδικασίες και αναγνωρίζουν ευκαιρίες για την ενσωμάτωση της κατανόησης που έχουν ως εκπαιδευτικοί στον τομέα της ανθρώπινης μάθησης σε εφαρμογές μηχανικής μάθησης. Ενσωματώνουν την τεχνητή νοημοσύνη στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη έργων STEM χρησιμοποιώντας το Chat GPT ως εργαλείο υποστήριξης. Χρησιμοποιούν παραδείγματα που ενσωματώνουν το γλωσσικό μοντέλο σε έργα STEM ακολουθώντας τον σχεδιαστικό κύκλο. Οι συμμετέχοντες δημιουργούν τα δικά τους σχέδια δραστηριοτήτων δουλεύοντας σε ομάδες με την αξιοποίηση του Chat GPT. Εξερευνούν εκπαιδευτικές δραστηριότητες που ενσωματώνουν τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης, οι οποίες μπορούν να αναβαθμίσουν υπάρχοντα εργαλεία μάθησης. Στο εργαστήριο θα χρησιμοποιηθούν ολοκληρωμένες δραστηριότητες ως παραδείγματα και θα σχεδιαστούν νέες, οι οποίες θα συνδυάζουν την τεχνητή νοημοσύνη με ήδη ευρέως χρησιμοποιούμενες τεχνολογίες.
Ο Χρήστος Βοναπάρτης Κοσμίδης είναι εκπαιδευτικός και συντονιστής STEΑM στο Pinewood American International School. Στα δεκαπέντε χρόνια της εκπαιδευτικής του εμπειρίας σε Δημόσια Σχολεία και στο Pinewood έχει επικεντρωθεί στην προσαρμογή καινοτόμων τεχνολογιών, όπως της τρισδιάστατης εκτύπωσης, ρομποτικής και τεχνητής νοημοσύνης στα προγράμματα σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Έχει συντονίσει και καθοδηγήσει ομάδες μαθητών που έχουν διακριθεί σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς τεχνολογίας και καινοτομίας. Ταυτόχρονα διεξάγει Διδακτορική Έρευνα στον τομέα της Γνωσιακής Επιστήμης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, και έχει δημοσιεύσει εργασίες του σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια. Ο Χρήστος πιστεύει ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος εξέλιξης ενός εκπαιδευτικού είναι η συνεργασία και η ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών με τους συναδέλφους.
6. Εργαλεία Τεχνητής Ευφυΐας (AI) προς την Εξέλιξη της Εκπαίδευσης
Εισηγητής: Παντελής Ι. Καπλάνογλου
Το πρακτικό αυτό σεμινάριο που μπορεί να παρακολουθήσει ένας εκπαιδευτικός ανεξαρτήτως ειδικότητας και βαθμίδας, στοχεύει στην εκμάθηση χρήσιμων εργαλείων λογισμικού για την εξέλιξη των μαθημάτων, παράλληλα με την κατανόηση του επιστημονικού πεδίου της Μηχανικής Μάθησης.
Ο συγκεκριμένος κλάδος της Τεχνητής Ευφυΐας (Νοημοσύνης) – AI μάς έχει δώσει τα τελευταία χρόνια καινοτόμα εργαλεία που υποβοηθούν την ανθρώπινη ευφυΐα η οποία απαιτείται για τη διδασκαλία, όπως: Διαλογικούς βοηθούς για έρευνα θεμάτων και σύνοψη κειμένου, ευφυείς μεταφραστές, συντάκτες/επιλυτές προβλημάτων Θετικών Επιστημών, μετατροπείς ομιλίας σε κείμενο, δημιουργούς ήχου/εικόνας/κίνησης, ανιχνευτές λογοκλοπής και άλλα εργαλεία ακαδημαϊκής ακεραιότητας, αξιολογητές/προπονητές τρόπου παρουσίασης.
Η αξιοποίηση αυτών των εργαλείων, εκτός της εξοικονόμησης χρόνου, μπορεί να βοηθήσει στην παιγνιοποίηση (gamification) του μαθήματος και στην εξέλιξή του για προσωποποιημένη μάθηση.
Ο Παντελής Ι. Καπλάνογλου είναι Αρχιτέκτονας Μηχανικής Μάθησης και υποψήφιος διδάκτορας του ΔΙ.ΠΑ.Ε. στην Εξηγήσιμη Μηχανική Μάθηση, με εξειδίκευση στη Διαδικτυακή Ευφυΐα (M.Sc. in Web Intelligence). Διδάσκει το μάθημα “Εφαρμοσμένη Μηχανική Μάθηση και Βαθιά Νευρωνικά Δίκτυα” στο ACT μαζί με άλλα μαθήματα ανάπτυξης λογισμικού, έχοντας διδάξει στο παρελθόν άλλα θέματα Επιστήμης Υπολογιστών στο ΔΙ.ΠΑ.Ε.
Έχει εργαστεί για δύο δεκαετίες στη βιομηχανία των υπολογιστών και του λογισμικού πριν την μετάβαση στην έρευνα και την ακαδημαϊκή διδασκαλία. Τα τελευταία πέντε χρόνια έχει συμμετάσχει στην επιτυχή ολοκλήρωση τριών ερευνητικών έργων στους τομείς της Υπολογιστικής Όρασης για Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα (Computer Vision for UAV), Συστήματα Συστάσεων σε Ευμεγέθη Δεδομένα (Big Data Recommender Systems), Επεξεργασία/Κατανόηση Φυσικής Γλώσσας (Natural Language Processing/Understanding) σε Θεατρικές Παραστάσεις. Σήμερα συμμετέχει στο έργο EU Horizons ”Μanolo - Trustworthy Efficient AI for Cloud-Edge Computing”.
7. Στρατηγικές, τεχνικές και παραδείγματα προτροπής σε bots τύπου Chat GPT
Εισηγητής: Δρ Δημήτρης Σωτηρόπουλος
Η γνώση των επιμέρους τεχνικών για το πώς να συνθέσετε το δικό σας μέρος μιας συνομιλίας (το prompting) με ένα bot σε ιστότοπους που χρησιμοποιούν παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη με χρήση φυσικής γλώσσας (όπως το Chat GPT), μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στο να λαμβάνετε μια πιο αποτελεσματική απάντηση από αυτά.
Στο τρίωρο διαδραστικό σεμινάριο οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες μέσω παραδειγμάτων και δοκιμών, θα γνωρίσουν και θα εφαρμόσουν στον δικό τους τομέα, μια σειρά από γενικές στρατηγικές και τεχνικές προτροπής (προτροπή ρόλου, «αλυσίδα» σκέψης, αυτοσυνέπεια κ.ά.). Η εμπειρία αυτή μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εφόδιο για την εξειδικευμένη χρήση των εργαλείων που βασίζονται στο Chat GPT, με στόχο την αναζήτηση πληροφοριών και τη δημιουργία νέου υλικού, τώρα και στο μέλλον.
Ο Δημήτριος Ι. Σωτηρόπουλος είναι φυσικός με μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και διδακτορικό στην Ψηφιακή Εκπαιδευτική Τεχνολογία στην Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες. Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνεται η διερεύνηση της -μαθησιακά ωφέλιμης- ενσωμάτωσης κάθε μορφής ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Έχει εργαστεί ως εκπαιδευτικός φυσικών επιστημών και επιμορφωτής νέων τεχνολογιών για περισσότερα από είκοσι χρόνια και αυτή τη στιγμή είναι Ακαδημαϊκός συνεργάτης στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου στον τομέα των "Τεχνολογιών στην εκπαίδευση STEAM". Προηγουμένως και για έξι χρόνια έχει διδάξει μαθήματα στον τομέα της "Πληροφορικής στην Εκπαίδευση" στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.