Loading...
Δημιουργικότητα & Τεχνητή Νοημοσύνη: Προκλήσεις και Προοπτικές

Δημιουργικότητα & Τεχνητή Νοημοσύνη: Προκλήσεις και Προοπτικές

Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2025, ώρες 09:00-15:00
Kassandra Center for Educational Excellence, Κολλέγιο Ανατόλια

Στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης, η εκπαίδευση καλείται να προσαρμοστεί σε έναν κόσμο που αλλάζει ταχύτατα. Πώς μπορούμε να ενσωματώσουμε τη δύναμη της τεχνολογίας χωρίς να χάσουμε την ουσία της ανθρώπινης δημιουργικότητας; Ποιες είναι οι δυνατότητες, αλλά και οι περιορισμοί, που φέρνει μαζί της η χρήση της στην εκπαιδευτική πράξη;

Η ημερίδα αυτή προσφέρει έναν ανοιχτό διάλογο για τη συνάντηση της δημιουργικότητας με την τεχνητή νοημοσύνη. Μέσα από εμπνευσμένες ομιλίες και βιωματικά εργαστήρια, εξετάζονται τρόποι με τους οποίους η τεχνολογία μπορεί να εμπλουτίσει τη μάθηση, να δώσει νέες προοπτικές στη διδασκαλία και να προσφέρει λύσεις στις προκλήσεις της σύγχρονης εκπαίδευσης.

Στο πλαίσιο αυτό, η τεχνολογία δεν αντιμετωπίζεται μόνο ως εργαλείο, αλλά και ως ερέθισμα για νέες ιδέες και πρακτικές. Στόχος είναι να αναδειχθεί το πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη, διατηρώντας ταυτόχρονα την παιδαγωγική μας προσέγγιση ζωντανή και ουσιαστική, σε έναν κόσμο γεμάτο νέες προκλήσεις αλλά και συναρπαστικές ευκαιρίες.

Η ημερίδα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και όλων των ειδικοτήτων, σχολικούς ψυχολόγους, φοιτητές, ερευνητές και στελέχη της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Τα εργαστήρια θα είναι τρίωρα και θα πραγματοποιηθούν παράλληλα, οπότε υπάρχει περιθώριο συμμετοχής σε ένα μόνο εργαστήριο. Στη δήλωση συμμετοχής, παρακαλούμε να επιλέξετε μόνο ένα εργαστήριο.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΔΩΡΕΑΝ ΕΔΩ

Στους συμμετέχοντες θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης.

Πρόγραμμα

08:30 - 09:00 Προσέλευση/Εγγραφή & Πρωινός καφές
09:00 - 09:15 Καλωσόρισμα
09:15 - 10:15 Ομιλία - Δρ Ζωή Φιλιππάκος
10:15 - 10:35 Ομιλία - Δρ Ελένη Κατσαρού
10:35 - 11:00 Ερωτήσεις - Συζήτηση
11:00 - 11:10 Παρουσίαση εργαστηρίων
11:10 - 11:30 Διάλειμμα
11:30 - 13:00 Εργαστήρια: 1ο μέρος εργαστηρίων
13:00 - 13:30 Διάλειμμα με σνακ
13:30 - 15:00 Εργαστήρια: 2ο μέρος εργαστηρίων

Ομιλίες

Zoi FilippakosΑνάπτυξη Στρατηγικών Μάθησης: Εφαρμογές και Προκλήσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης στον Γραπτό Λόγο και την Κριτική Σκέψη

Δρ Ζωή Φιλιππάκος
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Θεωρίας και Πρακτικής στην Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών,
Παιδαγωγική Σχολή, Πανεπιστήμιο του Τενεσί, Νόξβιλ, Ηνωμένες Πολιτείες

Η Δρ Φιλιππάκος θα παρουσιάσει στρατηγικές διδασκαλίας γραφής που βασίζονται στα χαρακτηριστικά του είδους γραφής (οργάνωση/δομή, σύνταξη, γλωσσικά χαρακτηριστικά). Επιπλέον θα εξετάσει τη σύνδεση γραφής κι ανάγνωσης, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους η γραφή και η ανάγνωση και η συγγραφή κειμένων που αναφέρονται σε υλικό ανάγνωσης ευνοούν τη γραφή, την κατανόηση, και την κριτική, όταν η γραφή και η ανάγνωση συνδέονται στο αναλυτικό πρόγραμμα. Θα αναδείξει επίσης τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που προκύπτουν από την Τεχνητή Νοημοσύνη, καθώς και συγκεκριμένα εργαλεία που μπορεί να αξιοποιήσει η διδασκαλία, προκειμένου να ενισχυθούν η κριτική σκέψη, η διαφοροποίηση της διδασκαλίας, και η ενδυνάμωση κριτικής σκέψης των μαθητών, καθώς και οι επιλογές διδακτικού υλικού των διδασκόντων.

Βιογραφικό ομιλήτριας:

Η Δρ Ζωή Α. Τράγα Φιλιππάκος είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Tennessee, στο Knoxville, όπου διευθύνει το Πρόγραμμα Literacy Specialist. Κατέχει μεταπτυχιακό ως Ειδικός Ανάγνωσης και διδακτορικό στη διδασκαλία γραφής από το Πανεπιστήμιο του Delaware, ενώ έχει εργαστεί ως δασκάλα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και ως μέλος ΔΕΠ σε πανεπιστήμια όπως το Towson και το UNC Charlotte. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη διδασκαλία γραφής και ανάγνωσης σε K-12 και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τη διδασκαλία στρατηγικών με αυτορρύθμιση, τη δημιουργία κινήτρων μάθησης, και την επαγγελματική ανάπτυξη των δασκάλων.
Η Δρ Φιλιππάκος έχει συνδημιουργήσει τα προγράμματα Developing Strategic Writers και Big Words Program, που επικεντρώνονται στη στρατηγική διδασκαλία γραφής και στην αποκωδικοποίηση πολυσύλλαβων λέξεων αντίστοιχα. Παράλληλα, ερευνά τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διδασκαλία γραφής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εστιάζοντας σε ζητήματα όπως η αξιολόγηση και η αναθεώρηση.
Έχει λάβει διακρίσεις όπως το Βραβείο Εξαιρετικής Επίδοσης στην Πρώιμη Σταδιοδρομία από την Ένωση Ερευνών Γραμματισμού (2019) και το Βραβείο Εξαιρετικής Έρευνας του Πανεπιστημίου του Τενεσί (2021). Έχει συγγράψει βιβλία όπως το Developing Strategic Writers και το Writing Instruction for Success in College and in the Workplace, ενώ άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε κορυφαία επιστημονικά περιοδικά. Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Διεθνούς Ένωσης Γραμματισμού και υποστηρίζει πρακτικές βασισμένες στην έρευνα. Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα της.
 

Eleni KatsarouΤεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση: Έρευνα, Διδασκαλία και Γραμματισμός στην ΤΝ

Δρ Ελένη Κατσαρού
Καθηγήτρια Θεωρίας Αναλυτικών Προγραμμάτων και Διδακτικής,
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η εισήγηση επικεντρώνεται στο καίριο ερώτημα: κατά πόσον οι τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) μπορούν να μας βοηθήσουν να σκεφτούμε βαθύτερα, πιο κριτικά. Να αναβαθμίσουν δηλαδή τη σκέψη μας, την εκπαίδευση και κατ’ επέκταση τη γνώση και τη μάθηση, βασικές συνιστώσες της εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα θα μας απασχολήσουν τρία βασικά ερωτήματα:
α) Αν μπορεί και πώς η ΤΝ να εξυπηρετήσει, να αναβαθμίσει να δημιουργήσει νέες προοπτικές για την επιστημονική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες, και συγκεκριμένα για την εκπαιδευτική έρευνα.
β) Αν μπορεί και πώς η ΤΝ να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία και αξιολόγηση κυρίως των ανθρωπιστικών και κοινωνικών μαθημάτων, ώστε να συμβάλλει στην καλλιέργεια της κριτικής και μετασχηματιστικής σκέψης εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων.
γ) Πώς μπορούμε να αποκτήσουμε ως πολίτες βαθιά επίγνωση (awareness) της λειτουργίας της ΤΝ και των εργαλείων της, των τρόπων που επηρεάζει την καθημερινή μας ζωή, τη σκέψη μας και τη συμπεριφορά μας; Να αποκτήσουμε δηλαδή τον σχετικό γραμματισμό στην ΤΝ.
Η εισήγηση δομείται στη βάση των παραπάνω τριών ερωτημάτων και έχει ισάριθμα μέρη. Σε καθένα από αυτά παρουσιάζονται οι προοπτικές που ανοίγει η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στον ευρύτερο χώρο της εκπαίδευσης, αλλά και οι δυσκολίες και τα εμπόδια που ορθώνονται, όπως και οι πιθανοί κίνδυνοι που εγκυμονούνται από τη χρήση της (ιδιαίτερα την άκριτη).

Βιογραφικό ομιλήτριας:

Η Ελένη Κατσαρού είναι Καθηγήτρια Θεωρίας Αναλυτικών Προγραμμάτων και Διδακτικής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Η έρευνά της και οι δημοσιεύσεις της επικεντρώνονται στη θεωρία της διδασκαλίας, στην εκπαιδευτική έρευνα (ιδίως στην έρευνα-δράση) και σε θέματα γραμματισμού και διδασκαλίας της Νέας Ελληνικής στο πλαίσιο των Νέων Σπουδών Γραμματισμού. Είναι (συν)συγγραφέας πολλών εκπαιδευτικών υλικών που διδάσκονται σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, τριών επιστημονικών βιβλίων που αναφέρονται στην έρευνα-δράση, τον κριτικό γραμματισμό και τη δημοκρατία στο σχολείο και πολλών άρθρων (πάνω από 60) που έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Επιπλέον, έχει (συν)επιμεληθεί τρεις συλλογικούς τόμους που αφορούν την πολυτροπικότητα στην εκπαίδευση και την έρευνα-δράση.
Σήμερα συμμετέχει στις ερευνητικές ομάδες που υλοποιούν (6) έξι ερευνητικά προγράμματα (4 ευρωπαϊκά και 2 εθνικά). Στα πιο πρόσφατα έργα της διερευνά τις σύνθετες έννοιες του κριτικού ψηφιακού γραμματισμού και του γραμματισμού στην τεχνητή νοημοσύνη. Είναι μέλος της ερευνητικής ομάδας του Ευρωπαϊκού Έργου ΤΑLOS – Artificial Intelligence for Social Sciences and Humanities (ERA Chairs HORIZON-WIDERA-2022-TALENTS-01), υπεύθυνη για το σκέλος που αφορά τη διερεύνηση των δυνατοτήτων της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση.
 

Εργαστήρια

Τα εργαστήρια θα είναι τρίωρα και θα πραγματοποιηθούν παράλληλα, οπότε υπάρχει περιθώριο συμμετοχής σε ένα μόνο εργαστήριο. Στη δήλωση συμμετοχής, παρακαλούμε να επιλέξετε μόνο ένα εργαστήριο.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΔΩΡΕΑΝ ΕΔΩ

Λίγα Λόγια για το Kassandra Center for Educational Excellence

Το Kassandra Center for Educational Excellence (CEE) - το Κέντρο Εκπαιδευτικής Αριστείας του Κολλεγίου Ανατόλια - φιλοδοξεί να γίνει σημείο αναφοράς και πηγή αριστείας για την εκπαίδευση τόσο του εκπαιδευτικού ιδρύματος του Κολλεγίου Ανατόλια όσο και της ευρύτερης ακαδημαϊκής κοινότητας. Σκοπός του είναι να ενδυναμώσει και να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς μέσα από καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις και στρατηγικές που βασίζονται στην εκπαιδευτική έρευνα και τις αναδυόμενες προόδους της, οι οποίες περιλαμβάνουν τόσο την ακαδημαϊκή εξέλιξη όσο και την κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών.

Share