Μαθήματα STEM εξ αποστάσεως
Στο πλαίσιο της φετινής Εβδομάδας Διατροφής, αυτή τη δύσκολη χρονιά, που το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα τα μαθήματα έπρεπε να γίνονται διαδικτυακά εξαιτίας της πανδημίας, το Κέντρο STEM του Κολλεγίου Ανατόλια σε συνεργασία με τους δασκάλους του Δημοτικού, δώσανε στους μικρούς μας μαθητές τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν εξ αποστάσεως δράσεις STEM και να κάνουν και οι ίδιοι πειράματα στο σπίτι τους υπό την επίβλεψη ενηλίκων.
Προνήπια- Ώρα για STEM!
Την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2020 πραγματοποιήθηκε το 1ο εργαστήριο STEM στις αίθουσες των προνηπίων. Τα τμήματα των προνηπίων συνδέθηκαν μέσω google meet με την ομάδα STEM του Κολλεγίου Ανατόλια. Οι μικροί μαθητές έμαθαν για την αξία του νερού στη διατροφή μας και εξερεύνησαν το πεπτικό σύστημα. Έπειτα μεταμόρφωσαν την τάξη τους σε εργαστήριο, πραγματοποιώντας απλά πειράματα που είχαν ως στόχο οι μαθητές να αντιληφθούν την ύπαρξη πολλών οργάνων στο εσωτερικό του σώματος, να προβληματιστούν σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας τους και να αναπτύξουν κατάλληλο λεξιλόγιο για να περιγράφουν τα παραπάνω στοιχεία.
Νηπιαγωγείο
Την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου, πραγματοποιήθηκε το πρώτο εργαστήριο STEM στο νηπιαγωγείο, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας google meet με τη συνεργασία και την καθοδήγηση της ομάδας STEM του Κολλεγίου Ανατόλια. Οι αίθουσες του νηπιαγωγείου "μεταμορφώθηκαν" σε εργαστήριο Bιολογίας και γίναμε μικροί επιστήμονες! Οι μαθητές/-τριες, έχοντας ατομικά υλικά και ακολουθώντας τους κανόνες και τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, ανίχνευσαν το άμυλο σε ποικιλία τροφών που τους δόθηκε (αυγό, μαρούλι, μακαρόνια, πατάτα, μπανάνα) ρίχνοντας ιώδιο και παρατηρώντας αν άλλαξαν χρώμα ή όχι. Έκαναν υποθέσεις, προχώρησαν στην πραγματοποίηση του πειράματος και τέλος κατέγραψαν τα συμπεράσματά τους σε αντίστοιχο φύλλο εργασίας. Στο τέλος τους δόθηκε η ευκαιρία να διατυπώσουν ερωτήματα όπως: "Πώς βρίσκεται το άμυλο στις τροφές;", "Πως μπορούμε να δούμε το άμυλο μέσα στην πατάτα;" και παρατήρησαν φωτογραφίες του αμύλου από οπτικό μικροσκόπιο.
Α’ Δημοτικού
Στο πλαίσιο της εβδομάδας διατροφής οι μαθητές της Α’ Δημοτικού έμαθαν για το ψωμί, τον τρόπο παρασκευής του και τη διατροφική του αξία. Μίλησαν για τη μαγιά, την ιστορία της και τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά με τη ζάχαρη και το ζυμάρι. Αναρωτήθηκαν αν η μαγιά είναι ζωντανός οργανισμός και έπειτα μέσα από απλά και διασκεδαστικά πειράματα, παρατηρήσαν και οι ίδιοι ότι η μαγιά είναι ένας ζωντανός οργανισμός που “αναπνέει”.
Με αυτό τον τρόπο παρέχουμε στους μαθητές μας τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ένα πείραμα και στη συνέχεια να εφαρμόσουν και οι ίδιοι όσα έμαθαν, ακολουθώντας τις οδηγίες που τους έχουν δοθεί και μετατρέποντας το σπίτι τους σε ένα προσωπικό και ασφαλές επιστημονικό εργαστήριο.
Β’ Δημοτικού
Στο πλαίσιο της Εβδομάδας Διατροφής η Β’ Δημοτικού ασχολήθηκε με το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Οι μαθητές έμαθαν για τη διατροφική αξία του γάλακτος και συζήτησαν για προϊόντα που μπορούμε να φτιάξουμε με το γάλα. Ανακάλυψαν ότι μπορούμε να φτιάξουμε ακόμη και πλαστικό! Τα τμήματα της Β’ τάξης συνδέθηκαν με το εργαστήριο Πράσινης Χημείας του σχολείου μας και με την καθοδήγηση των δασκάλων και της ομάδας STEM του Κολλεγίου Ανατόλια έφτιαξαν βιοπλαστικό από το γάλα. Στόχος της δραστηριότητας αυτής ήταν να εντάξουμε τους μαθητές στις αρχές της Πράσινης Χημείας, να τους δείξουμε ότι υπάρχουν και άλλες χρήσεις του γάλακτος, αλλά και να τονίσουμε τη σημασία της παραγωγής πλαστικών από ανακυκλώσιμους πόρους.
Η δραστηριότητα αυτή αποτελεί κομμάτι του προγράμματος GREEN EDU - Πράσινη εκπαίδευση για ένα βιώσιμο μέλλον, το οποίο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποτελεί συνεργασία του Κολλεγίου Ανατόλια με πανεπιστήμια και σχολεία της Ευρώπης. Έχει ως στόχο να ενθαρρύνει τους μαθητές να ασχοληθούν με καινοτόμους τομείς της επιστήμης και να τους βοηθήσει να αποκτήσουν γνώσεις και να καλλιεργήσουν δεξιότητες, οι οποίες θα τους προετοιμάσουν για να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες του 21ου αιώνα.
Γ’ Δημοτικού
Για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ’ Δημοτικού η Εβδομάδα Διατροφής αφορούσε τα λαχανικά, όπως παρουσιάζονται στο βιβλίο “Στο λαχανόκηπο με τον παππού και τη γιαγιά”. Καθώς μέσα στο βιβλίο αναφέρονται, μεταξύ άλλων, η κομποστοποίηση και τα μέρη του φυτού, τα τμήματα της Γ’ τάξης συνδέθηκαν με το Κέντρο Εκπαίδευσης STEM συνδυάζοντας τις γνώσεις που θα αποκόμισαν τα παιδιά από την εκπαίδευση στην τάξη, με τη βιωματική μάθηση μέσω της πειραματικής διαδικασίας. Έτσι οι μαθητές είχαν την δυνατότητα να γνωρίσουν έστω και διαδικτυακά τον “Κήπο της Βροχής” του σχολείου μας, ο οποίος βρίσκεται έξω από το νέο κτίριο Anna Papageorgiou STEM Center, το οποίο είναι ένα βιοκλιματικό κτίριο και λαμβάνει υπόψη τις επιταγές της οικολογίας και της βιωσιμότητας αποσκοπώντας στην προστασία του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων. Επιπλέον χρησιμοποιώντας λοιπόν το νέο κτίριο STEM ως εργαλείο μάθησης, στο πλαίσιο του βιοκλιματικού σχεδιασμού, σύμφωνα με τον οποίο στοχεύουμε στην ελάχιστη δυνατή κατανάλωση ενέργειας αξιοποιώντας τις διαθέσιμες περιβαλλοντικές πηγές, τα παιδιά ανακάλυψαν πώς μπορούμε να φτιάξουμε μπαταρία από λεμόνια.
Μίλησαν για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από έναν φυσικό πόρο όπως το λεμόνι και είδαν έναν εναλλακτικό τρόπο τροφοδότησης ενός led. Επιπλέον, κατασκεύασαν τον δικό τους κομποστοποιητή, ώστε να αξιοποιήσουν τα υπολείμματα τροφίμων και οργανικών υλικών βοηθώντας το περιβάλλον και ενισχύοντας έτσι την πεποίθηση ότι η σωστή διαχείριση των υλικών συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος και οδηγεί σε ένα καλύτερο ενεργειακά μέλλον.
Δ’ Δημοτικού
Στη Δ’ Δημοτικού τρέχουν οι δράσεις του STEM γύρω από την ελιά και το ελαιόλαδο που αποτελούν το αντικείμενο μελέτης της τάξης στην Εβδομάδα Διατροφής. Καθώς οι μαθητές μαθαίνουν τη σημασία και τα οφέλη των παραδοσιακών αυτών ελληνικών προϊόντων, ενισχύεται η διαδικασία της μάθησης με βίντεο που περιέχουν σύντομες πληροφορίες ως εισαγωγή και σύνδεση με το εκπαιδευτικό υλικό που μαθαίνουν στην ηλεκτρονική τάξη, αλλά και παρουσιάσεις πειραμάτων που αφορούν την οξύτητα του λαδιού. Παρέχεται έτσι στους μαθητές η δυνατότητα να αντιληφθούν εμπράκτως την σημασία του pH για το λάδι μας και να πραγματοποιήσουν και οι ίδιοι ένα απλό και διασκεδαστικό πείραμα μετατρέποντας την κουζίνα τους σε ασφαλές εργαστήριο για να διαπιστώσουν πόσο εύκολα και ευχάριστα μπορούν να βρουν πόσο βασικό ή όξινο είναι το διάλυμα που μελετούν.
Ε’ Δημοτικού
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε’ τάξης ασχολήθηκαν μέσα στον Νοέμβριο με την υγιεινή διατροφή, με άξονα το μότο «Τρέφομαι σωστά – Ζω υγιεινά». Καθώς έρχονταν σε επαφή με τον μαγικό κόσμο της μαγειρικής και κλήθηκαν να επιλύσουν καθημερινά προβλήματα σχετικά με τη διατροφή, ενημερώθηκαν για τις διαφορετικές ομάδες των τροφών και τους τρόπους παρασκευής, ενώ ταυτόχρονα μυήθηκαν στη θεωρία των μιγμάτων, καθώς τα περισσότερα φαγητά που γευόμαστε καθημερινά είναι μίγματα διαφορετικών υλικών. Οι μαθητές παρασκεύασαν τα δικά τους μίγματα με βρώσιμα υλικά που θα έβρισκαν στην κουζίνα του σπιτιού τους και τα παρουσίασαν στην ψηφιακή τάξη ώστε να εμπλακούν ενεργά στη διαδικασία δημιουργίας ενός μίγματος, αλλά και να κατανοήσουν μέσα από αυτή τις διαφορές των ομογενών από τα ετερογενή μίγματα.
Σε αυτό το πλαίσιο, στο τέλος της Εβδομάδας Διατροφής μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας και σε συνεργασία με το Κέντρο Εκπαίδευσης STEM του σχολείου μας, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε’ Δημοτικού είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν πολύ ενδιαφέροντα πειράματα σχετικά με τα μίγματα και την πέψη της τροφής. Η ώρα στο εργαστήριο ολοκληρώθηκε με μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση για τη χρησιμότητα του νερού στον οργανισμό μας και την παρουσίαση του πειράματος με το αυγό, που δείχνει στην πράξη την αξία του νερού για τα κύτταρά μας.
Με τις οδηγίες της παρουσίασης, οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να πραγματοποιήσουν και οι ίδιοι τα πειράματα αυτά ώστε να επιβεβαιώσουν τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Στ’ Δημοτικού
Για την Στ’ Δημοτικού συνδυάστηκε η εκπαιδευτική διαδικασία της ηλεκτρονικής τάξης με την πειραματική διαδικασία και την βιωματική μάθηση μέσα από ένα βίντεο παρουσίαση για τον ηλεκτρομαγνητισμό, που ήταν η διδακτέα ύλη στο διάστημα αυτό. Έτσι τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να κάνουν μια σύντομη επανάληψη στη θεωρία γύρω από τον ηλεκτρομαγνητισμό και στη συνέχεια, ακολουθώντας τις οδηγίες του βίντεο, μπορούσαν να κατασκευάσουν και οι ίδιοι τις διατάξεις για να εκτελέσουν τα πειράματα και να παρατηρήσουν στην πράξη τις ιδιότητες των μαγνητών σε συνδυασμό με το ηλεκτρικό ρεύμα. Τέλος, μέσα από ένα διασκεδαστικό quiz γνώσεων στο Quizizz, δοκίμασαν τις γνώσεις τους πάνω στον ηλεκτρομαγνητισμό.
Χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες
Επιπλέον, στο κλίμα της εποχής, καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, οι μικροί μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν Χριστουγεννιάτικες δράσεις STEM σύμφωνα με τις οποίες:
- Τα προνήπια θα δουν την καρδιά του Grinch να μεγαλώνει κάνοντας ένα πράσινο μπαλόνι να φουσκώσει με απλά υλικά
- Τα νήπια θα μάθουν για τον κύκλο του νερού που φέρνει την βροχή και το χιόνι, ενώ θα μπορέσουν να “προκαλέσουν” και οι ίδιοι βροχή σε μια σακούλα και να φτιάξουν έναν χιονάνθρωπο από ζαχαρωτά ή βαμβάκι!
- Η Α΄Δημοτικού θα κατασκευάσει τον δικό της ιπτάμενο τάρανδο
- Η Β΄Δημοτικού θα δημιουργήσει στολίδια από κρυστάλλους για το Χριστουγεννιάτικο δέντρο
- Η Γ’ Δημοτικού θα μάθει για τη βλάστηση του Αρκτικού κύκλου και μεσω πειραματικής διαδικασίας θα ανακαλύψει αν χρειάζονται τα φυτά τον ήλιο.
- Η Δ’ Δημοτικού θα φτιάξει το αλεξίπτωτο για τον Άγιο Βασίλη
- Η Ε’ Δημοτικού θα δημιουργήσει τεχνητό χιόνι
- Η Στ’ Δημοτικού θα μελετήσει το δυαδικό σύστημα και θα βρει το κρυμμένο μήνυμα των Χριστουγέννων
Τέλος, στις αρχές Ιανουαρίου 2021 θα πραγματοποιηθεί σύνδεση με τον οργανισμό ΙΕΕΕ (Institute of Electrical and Electronics Engineers) https://wie.ieee.org/ieee-wie-star/, ο οποίος για το δημοτικό έχει το πρόγραμμα “STEM like STAR”. Στόχος είναι να κάνει τα παιδιά να αγαπήσουν τις επιστήμες, αλλά και να ενθαρρύνει τα κορίτσια να ασχοληθούν με τα επαγγέλματα STEM. Στην ηλεκτρονική μας σύνδεση, τα μέλη της ΙΕΕΕ θα μιλήσουν στα παιδιά για το επάγγελμα τους και για το αγαπημένο τους πείραμα/κατασκευή που τους έκανε να θέλουν να γίνουν μηχανικοί. Στη συνέχεια θα κάνουν με τα παιδιά αυτό το απλό πείραμα/κατασκευή υπό την επίβλεψη ενηλίκων.