Loading...
Υποτροφία σε μαθητή Ποντιακής καταγωγής από το Κολλέγιο Ανατόλια
Από αριστερά Κυριάκος Χατζηκυριακίδης, Επίκουρος Καθηγητής Επώνυμης Έδρας Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ (τμήμα Ιστορίας – Αρχαιολογίας), Γιώργος Λυσαρίδης, εκπαιδευτικός, τ. Αντιπρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια και ομιλητής της εκδήλωσης, Πέτρος Σούλας, Δήμαρχος Κορδελιού- Εύοσμου, Δρ Πάνος Βλάχος, Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια, Διαμαντής Λαζαρίδης, συγγραφέας - εκπαιδευτικός και ομιλητής της εκδήλωσης. Στο φουαγιέ του Πολιτιστικού Κέντρου λειτούργησε έκθεση φωτογραφίας από τα αρχεία του Κολλεγίου Ανατόλια της περιόδου 1886 - 1921.

Υποτροφία σε μαθητή Ποντιακής καταγωγής από το Κολλέγιο Ανατόλια

Θέλοντας να τιμήσει την ιστορία και την καταγωγή του, το Κολλέγιο Ανατόλια θα απονείμει μία (1) υποτροφία σε τελειόφοιτο μαθητή ή μαθήτρια της 6ης Δημοτικού με Ποντιακή καταγωγή κατά το σχολικό έτος 2019 – 2020. Η υποτροφία διδάκτρων καλύπτει στη φοίτηση από την Α΄ Γυμνασίου έως και τη Γ’ Λυκείου και προστίθεται στο μεγάλο πρόγραμμα Υποτροφιών του Κολλεγίου Ανατόλια. Την ανακοίνωση έκανε ο Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια Δρ Πάνος Βλάχος κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης που οργάνωσε το Κολλέγιο Ανατόλια και ο Δήμος Κορδελιού Ευόσμου με θέμα «Η εκπαίδευση στον Πόντο 1682- 1922», στο Πολιτιστικό Κέντρο Ευόσμου τη Δευτέρα 28 Ιανουαρίου. Ο Δήμαρχος Ευόσμου – Κορδελιού Πέτρος Σούλας καλωσόρισε το πολυπληθές κοινό στην εκδήλωση που είχε ως στόχο να αναδείξει ένα λαμπρό κομμάτι της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού και τα ξεχωριστά εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούσαν στην περιοχή, ανάμεσα στα οποία και το Κολλέγιο Ανατόλια. «Το Κολλέγιο δεν σχετίζεται απλώς, αλλά ταυτίζεται με την ιστορία του Πόντου. Και ελπίζουμε η ανακοίνωση αυτής της υποτροφίας να είναι μόνο η αρχή», ανέφερε στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Κολλεγίου κ. Βλάχος.

Κεντρικοί ομιλητές ήταν ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας Διαμαντής Λαζαρίδης και ο εκπαιδευτικός και τ. Αντιπρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια Γιώργος Λυσαρίδης. Την εκδήλωση συντόνισε ο Κυριάκος Χατζηκυριακίδης, Eπίκουρος Kαθηγητής της Επώνυμης Έδρας Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας, που συνέδεσε την ανακοίνωση της υποτροφίας από το Κολλέγιο Ανατόλια με τον θεσμό των υποτροφιών που ήταν διαδεδομένος στον Πόντο από τον 16ο αιώνα, όταν η ελληνική εκπαίδευση ξεκίνησε να οργανώνεται και να θεσμοθετείται.

3atoma
Από αριστερά oι ομιλητές της εκδήλωσης Διαμαντής Λαζαρίδης και Γιώργος Λυσαρίδης με τον Κυριάκο Χατζηκυριακίδη, Επίκουρο Καθηγητή Επώνυμης Έδρας Ποντιακών Σπουδών ΑΠΘ (τμήμα ιστορίας – αρχαιολογίας) και συντονιστή της εκδήλωσης. 

Ο Διαμαντής Λαζαρίδης παρέθεσε στοιχεία για την εκπαιδευτική αναγέννηση που ξεκινά το 1682, όταν ιδρύεται το εμβληματικό και μεγαλοπρεπές Φροντιστήριο της Τραπεζούντος. Οι πρώτοι λόγιοι απόφοιτοί του και η βαθιά σημασία που δίνει ο ποντιακός ελληνισμός στα γράμματα πυροδοτούν την ίδρυση σχολείων – κοινοτικών, δημοτικών, σχολαρχείων, ημιγυμνασίων, και γυμνασίων - σε όλη την περιοχή, τα οποία λειτουργούν υπό την εποπτεία του Οικουμενικού Πατριαρχείου. «Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και σε χωριά με δέκα οικογένειες λειτουργούσε σχολείο. Οι Έλληνες του Πόντου ρίχνονται με ιερό πάθος στα γράμματα. Ανακαλούν νέους τρόπους ζωής και βρίσκουν μηχανισμούς για να διατηρήσουν ζωντανή την ταυτότητά τους» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Λαζαρίδης. Οι μεταρρυθμίσεις της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και η ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους δίνουν νέα ώθηση στις προσπάθειες των τοπικών κοινοτήτων που συντηρούν είτε από το πλεόνασμα είτε από το υστέρημά τους, τη λειτουργία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Οι προσπάθειές τους ενισχύονται από την ακμάζουσα αστική τάξη που θεωρεί αυτονόητο χρέος τιμής και ηθική υποχρέωση να ενισχύσει την ελληνική παιδεία. Το 1914 λειτουργούν 1.147 σχολεία για 70.000 μαθητές, σε σύνολο 700.000 ελληνικού πληθυσμού, ενώ ο αριθμός των δασκάλων και καθηγητών ξεπερνά τους 1.500. Προεξάρχουσα θέση κατέχουν το Φροντιστήριο της Τραπεζούντος, που από το 1846 περιλαμβάνει και Παρθεναγωγείο και δέχεται μαθητές μέχρι και από την Αθήνα, το Φροντιστήριο της Αργυρούπολης, το Γυμνάσιο της Αμισσού, των Σουρμένων, της Σινώπης, της Κερασούντας και άλλων πόλεων. Μάλιστα ήταν τόσο υψηλό το ακαδημαϊκό επίπεδο, ώστε οι απόφοιτοι του Φροντιστηρίου της Τραπεζούντας και του Γυμνασίου της Αμισσού γίνονταν δεκτοί.

lazar
Ο συγγραφέας και εκπαιδευτικός Διαμαντής Λαζαρίδης παρέθεσε στοιχεία για την εκπαιδευτική αναγέννηση που ξεκινά στον Πόντο το 1682, όταν ιδρύεται το εμβληματικό Φροντιστήριο της Τραπεζούντος.

Ο Γιώργος Λυσαρίδης παρουσίασε ένα από τα πιο γοητευτικά κομμάτια της ιστορίας του Κολλεγίου Ανατόλια, που ξεκίνησε να λειτουργεί επίσημα το 1886 στη Μερζιφούντα μία πόλη κοντά στα Ποντικά Όρη με 30.000 κατοίκους. Ο αρχικός ιεραποστολικός σταθμός εξελίχθηκε σε ένα από τα δυναμικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, «μία σφήνα προβολής του αμερικανικού πολιτισμού και φιλελεύθερου ακαδημαϊκού τρόπου σκέψης» όπως είπε ο κ. Λυσαρίδης. Αν και αρχικά η πλειονότητα των μαθητών ήταν Αρμένιοι, το 1890 οι Έλληνες μαθητές αποτελούσαν τα 2/3 του μαθητικού σώματος, ενώ το 1900 φοιτούσαν μαθητές από την Ελλάδα, τη Ρωσία και τα Βαλκάνια. Το Κολλέγιο Ανατόλια προσέφερε ένα τριετές προπαρασκευαστικό τμήμα και πανεπιστημιακή εκπαίδευση τεσσάρων χρόνων. Το 1893 δημιουργείται το Παρθεναγωγείο ενώ το καταστατικό του 1894 ορίζει ότι γίνονται δεκτοί όλοι οι μαθητές ανεξαρτήτως θρησκεύματος. Το 1909 σπουδαστές του Κολλεγίου συστήνουν τον Πολιτιστικό Σύλλογο «Πόντος» που προήλθε από την ένωση του αθλητικού σωματείου «Πόντος» και του μουσικού συλλόγου «Ορφέας» και το 1910 προχωρούν στην έκδοση του ομώνυμου περιοδικού. Το 1914, στην κορύφωση της ακμής του, το Κολλέγιο έχει 425 μαθητές, ενώ λίγο πριν κλείσει οριστικά, εκτείνεται σε μία έκταση με 40 κτήρια που στεγάζουν επιπλέον δύο γυμνάσια (αρρένων και θηλέων), νηπιαγωγείο, το μεγαλύτερο νοσοκομείο της Μικράς Ασίας, την πρώτη σχολή κωφών, ορφανοτροφείο για 2.000 ορφανά, και θεολογική σχολή. Οι διώξεις των χριστιανικών πληθυσμών από την περιοχή οδηγούν το 1924 στη μετεγκατάσταση του Κολλεγίου Ανατόλια στη Θεσσαλονίκη ακολουθώντας τη μοίρα των προσφύγων της Μικράς Ασίας.

lisaridis
Ο Γιώργος Λυσαρίδης εκπαιδευτικός και τ. Αντιπρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια, παρουσίασε την ιστορία του Κολλεγίου Ανατόλια που ξεκίνησε να λειτουργεί επίσημα το 1886 στη Μερζιφούντα.

Τα χρόνια που ακολούθησαν το Κολλέγιο Ανατόλια εξελίχθηκε σε ένα ίδρυμα με πανελλήνια και διεθνή αναγνώριση. Σήμερα, συνεχίζει να είναι ένας φάρος εκπαιδευτικής καινοτομίας και κοινωνικής προσφοράς, διατηρώντας ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα υποτροφιών στην Ελλάδα.

 

Πληροφορίες/ Αιτήσεις Συμμετοχής: Γραφείο Εισαγωγής Μαθητών και Υποτροφιών Κολλεγίου Ανατόλια, τηλ. 2310 398 203/317, email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.,

https://anatolia.edu.gr/el/highschool/admissions/a-gymnasiou

 

Share