
“Δημιουργικότητα & Τεχνητή Νοημοσύνη: Προκλήσεις και Προοπτικές”: Μία επιτυχημένη ημερίδα από το Kassandra Center for Educational Excellence (KCEE)
Οι αλλαγές που φέρνει η Τεχνητή Νοημοσύνη στην εκπαίδευση και οι δυνατότητες ενσωμάτωσής της στη διδακτική διαδικασία χωρίς να μετριαστεί η ανθρώπινη δημιουργικότητα ήταν το θέμα της ημερίδας «Δημιουργικότητα & Τεχνητή Νοημοσύνη: Προκλήσεις και Προοπτικές» που διοργάνωσε το Kassandra Center for Educational Excellence (KCEE) / Κέντρο Εκπαιδευτικής Αριστείας «Κασσάνδρα» του Κολλεγίου Ανατόλια το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2025.
Η ημερίδα και τα επιμορφωτικά εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν στο κτήριο του KCEE και τα παρακολούθησαν περισσότεροι από 230 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων και των ειδικοτήτων, διευθυντές σχολικών μονάδων, σχολικοί ψυχολόγοι, φοιτητές, ερευνητές και στελέχη εκπαίδευσης από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία όλης της Ελλάδας.
Την εκδήλωση χαιρέτισε ο Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια, Δρ Πάνος Βλάχος, ο οποίος τόνισε ότι «είναι σημαντικό να εξετάσουμε πώς η ΤΝ επηρεάζει ένα από τα βασικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά, τη δημιουργικότητα, την οποία πολλοί συνδέουν αποκλειστικά με την καλλιτεχνική έκφραση, ενώ στην πραγματικότητα αποτελεί τη βάση της ικανότητάς μας να επιλύουμε προβλήματα, να καινοτομούμε και να προοδεύουμε».
Το Kassandra Center for Educational Excellence - Κέντρο Εκπαιδευτικής Αριστείας «Κασσάνδρα» του Κολλεγίου Ανατόλια δημιουργήθηκε το 2021 με στόχο να ενδυναμώσει τους εκπαιδευτικούς, τόσο του Κολλεγίου Ανατόλια όσο και της ευρύτερης ακαδημαϊκής κοινότητας, προσφέροντας δωρεάν επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, πρόσβαση σε μεθοδολογικά εργαλεία και εξοικείωση με καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις και στρατηγικές. Μέχρι σήμερα έχουν επιμορφωθεί περισσότεροι από 1.400 εκπαιδευτικοί από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία όλης της χώρας, όπως ανέφερε η Διευθύντρια του Kassandra Center for Educational Excellence Δρ Γεωργία Τσουλφά επισημαίνοντας την ευθύνη «να διαμορφώσουμε ένα μέλλον για την εκπαίδευση που, παρά τη χρήση της ΤΝ, θα παραμείνει ανθρωποκεντρικό και όχι απλώς καινοτόμο».
Επιστημονική υπεύθυνη της ημερίδας ήταν η Δρ Ελένη Χατζημαυρουδή, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Κέντρου, η οποία υπογράμμισε την ανάγκη να «ενσωματώσουμε την ΤΝ στο αναλυτικό πρόγραμμα με τέτοιο τρόπο ώστε να ετοιμάσουμε τους μαθητές να γίνουν και δημιουργικοί και κριτικά σκεπτόμενοι».
Η πρώτη κεντρική ομιλήτρια της εκδήλωσης ήταν η Δρ Ζωή Φιλιππάκος, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Θεωρίας και Πρακτικής στην Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών, Παιδαγωγική Σχολή, Πανεπιστήμιο του Τενεσί, Νόξβιλ, Ηνωμένες Πολιτείες.
Η βραβευμένη Ελληνίδα ερευνήτρια από τις Ηνωμένες Πολιτείες μίλησε για την «Ανάπτυξη Στρατηγικών Μάθησης: Εφαρμογές και Προκλήσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης στον Γραπτό Λόγο και την Κριτική Σκέψη». Τόνισε τη σημασία της αυτορρύθμισης στις στρατηγικές μάθησης, ανέλυσε τα είδη γραφής και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και επεσήμανε πώς μπορούμε να διατηρήσουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε μια εποχή όπου η Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη εισάγεται ραγδαία στους τρόπους έκφρασης και επικοινωνίας μας. «Η γνωστική ικανότητα θα παραμένει πάντα ανθρώπινο χαρακτηριστικό. Η πρόκληση είναι να ενσωματώσουμε τα εργαλεία της ΤΝ ώστε να γινόμαστε καλύτεροι», σημείωσε. Η Δρ Φιλιππάκος υπογράμμισε επίσης την ανάγκη για επιμόρφωση στη χρήση εργαλείων ΤΝ, τη διαμόρφωση Πολιτικών Χρήσης από τους φορείς και τη διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, ώστε η αξιοποίηση της ΤΝ να χαρακτηρίζεται από διαφάνεια και υπευθυνότητα.
Η δεύτερη ομιλήτρια ήταν η Δρ Ελένη Κατσαρού, Καθηγήτρια Θεωρίας Αναλυτικών Προγραμμάτων και Διδακτικής, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, η οποία μίλησε για την «Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση: Έρευνα, Διδασκαλία και Γραμματισμός στην ΤΝ».
Η εισήγησή της επικεντρώθηκε στον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι τεχνολογίες ΤΝ στην επιστημονική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες, και συγκεκριμένα στην εκπαιδευτική έρευνα, στην καλλιέργεια της κριτικής και μετασχηματιστικής σκέψης εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων, καθώς και στη σημασία της βαθιάς κατανόησης (awareness) της ΤΝ από τους πολίτες—τόσο ως προς τη λειτουργία και τα εργαλεία της όσο και ως προς τον τρόπο που διαμορφώνει την καθημερινότητά μας, τη σκέψη και τη συμπεριφορά μας. Η Δρ Κατσαρού επεσήμανε τη διαφοροποίηση της γραφής από το 2022 όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά η εφαρμογή ΤΝ για παραγωγή κειμένου με τη χρήση εντολών (prompts) και υπογράμμισε πως το νέο στοίχημα της Παιδαγωγικής είναι η παροχή κατάλληλων γνώσεων για την αξιοποίηση της πληροφορίας από την ΤΝ, «ώστε να γίνουμε όλοι πιο ενεργητικοί και όχι παθητικοί αποδέκτες».
Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν τρίωρα εργαστήρια στις παρακάτω θεματικές:
- Εφαρμογή και Αξιοποίηση Εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στα Σχέδια Μαθήματος για Δασκάλους και Μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Εισηγητής: Νίκος Αμανατίδης
- Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαιδευτική Διαδικασία: Πρόσφατες Εξελίξεις, Μελλοντικές Προκλήσεις και Νομικές Διαστάσεις. Εισηγήτρια: Δρ Ελίνα Ασημακοπούλου
- Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση: Τεχνολογική Επανάσταση ή Ευκαιρία για Αναστοχασμό; Εισηγητής: Βασίλης Οικονόμου
- Αναγνωστικές Στρατηγικές την Εποχή της Παραπληροφόρησης: Ψευδείς Ειδήσεις και Πρακτικές Αναγνώρισης. Εισηγητής: Δρ Κωνσταντίνος Σιπητάνος
- Ρομπότ Κοινωνικής Αρωγής στην Υποστήριξη Επαγγελματιών της Ειδικής Αγωγής. Εισηγητής: Δρ Νίκος Φαχαντίδης
- Αξιοποίηση των Ψηφιακών Εργαλείων για την Καλλιέργεια της Δεξιότητας της Δημιουργικότητας. Εισηγήτρια: Δρ Σοφία Χάσκου
- Η Τεχνητή Νοημοσύνη στη Δημοτική Εκπαίδευση: Ευκαιρίες, Εργαλεία και Προκλήσεις. Εισηγητής: Δρ Σάββας Χατζηχριστοφής
- AI Tools for Teachers (εργαστήριο στα αγγλικά). Εισηγήτρια: Claudia Meirinhos