Loading...
Menu
Γουλιέλμος Βαλασίδης ’89: "Κολλέγιο Ανατόλια σημαίνει σωστή και σφαιρική μόρφωση και φιλίες μίας ζωής"

Γουλιέλμος Βαλασίδης ’89: "Κολλέγιο Ανατόλια σημαίνει σωστή και σφαιρική μόρφωση και φιλίες μίας ζωής"

Ο Διευθυντής Επικοινωνίας του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και απόφοιτος του Κολλεγίου Ανατόλια μιλά για τους ενδιαφέροντες δρόμους που μπορεί να ανοίξει ένα πτυχίο Νομικής και τα μαθητικά χρόνια όταν χαρακτηρίζονται από σωστή και σφαιρική μόρφωση αλλά και «φιλίες οι οποίες διαρκούν και θα διαρκέσουν μια ζωή».

Η Νομική είναι ένα μικρό πανεπιστήμιο από μόνη της και μπορεί να οδηγήσει σε πολλές και ποικίλες επιλογές καριέρας, και η περίπτωση του Γουλιέλμου (Μάκη) Βαλασίδη ’89 το αποδεικνύει. Από το 2014 κατέχει τη θέση του Διευθυντή Επικοινωνίας στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ), το ανώτατο δικαιοδοτικό όργανο της ΕΕ το οποίο έχει την έδρα του στο Λουξεμβούργο. Το δικό του εφαλτήριο ήταν η Νομική Σχολή του ΑΠΘ από όπου αποφοίτησε με έπαινο, γεγονός που του άνοιξε τον δρόμο για μεταπτυχιακές σπουδές στην περίφημη Νομική Σχολή του Χάρβαρντ. Το 1998 ξεκίνησε την πρακτική του ως νέος ασκούμενος δικηγόρος στο ΔΕΕ και ένα χρόνο αργότερα ανέλαβε καθήκοντα εισηγητή δικαστή δίπλα στους Έλληνες δικαστές Κρατερό Ιωάννου και εν συνεχεία στον Βασίλειο Σκουρή. Τα τελευταία χρόνια ως Διευθυντής Επικοινωνίας έχει επιφορτιστεί με το δύσκολο έργο να κάνει γνωστό το σημαντικό έργο του Δικαστηρίου καθώς οι αποφάσεις που λαμβάνονται στο ανώτατο δικαιοδοτικό όργανο της ΕΕ αφορούν όλους τους Ευρωπαίους πολίτες. Ο ίδιος αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα για τον τρόπο με τον οποίο αξιοποίησε το πτυχίο του αλλά και τις στερεές βάσεις που πήρε από τα μαθητικά του χρόνια στο Κολλέγιο Ανατόλια, κυρίως την κριτική σκέψη «κάτι το οποίο έχει ιδιαίτερη σημασία για τις νομικές σπουδές», όπως αναφέρει στη συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Ποιο θεωρείτε ότι ήταν το μεγαλύτερο όφελος που αποκομίσατε από τη φοίτησή σας στο Κολλέγιο Ανατόλια;

Σωστή και σφαιρική μόρφωση και φιλίες οι οποίες διαρκούν και θα διαρκέσουν μια ζωή.

Πως γεννήθηκε το ενδιαφέρον σας για τη Νομική; Θεωρείτε ότι το σχολείο έπαιξε ρόλο στην μετέπειτα επαγγελματική σας διαδρομή;

Το πρόγραμμα σπουδών στο γυμνάσιο και στο λύκειο παρέχει πολύ εκτεταμένες γνώσεις στους μαθητές σε τομείς όπως οι θετικές επιστήμες, η γλώσσα, η ιστορία αλλά ελάχιστες έως μηδαμινές για τη Νομική. Το μόνο μάθημα που ήταν κάπως σχετικό στην εποχή μου ήταν η Αγωγή του Πολίτη. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι το Κολλέγιο Ανατόλια δεν έπαιξε ρόλο στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική μου διαδρομή. Η μόρφωση και η παιδεία που απέκτησα στο Κολλέγιο με βοήθησαν καθοριστικά στο να αναπτύξω κριτική σκέψη, κάτι το οποίο έχει ιδιαίτερη σημασία για τις νομικές σπουδές.

Υπήρχε κάποιο μάθημα ή κάποιος καθηγητής που σας ενέπνευσε ιδιαίτερα;

Θυμάμαι όλους μου του καθηγητές. Θυμάμαι τις ατελείωτες πολιτικές κόντρες/συζητήσεις με τον Γιάννη Ατζακά και τον Γιώργο Μάντζιο, τη βυζαντινή γραφή του Τάσου Κεχαγιά, τα τέλεια γεωμετρικά σχήματα του Κλεάνθη Λαγόπουλου στον πίνακα με κιμωλία, τα «παζάρια» με τον Τάσο Αγάπη για τους βαθμούς του τριμήνου («Βαλασιδάκο έχεις 11 και 14 στα τεστ, τι να σου βάλω στο τρίμηνο;»… «Μα προφανώς 17 κύριε Αγάπη»), την ανάγνωση του «Μπιντέ» από τον Τάσο Ναούμ ή ακόμα τη Λία Μανίδου που έκανε τη Χημεία όμορφη και το πρώτο τεστ Γεωγραφίας στην 1η Γυμνασίου από τον Μαστορογιάννη, όταν όλοι σχεδόν πήραμε κάτω από τη βάση…
Ωστόσο, θα απαντήσω ευθέως και ας αδικήσω κάποιους. Υπήρξε ένας από τους δασκάλους μου στο Ανατόλια που μου έμαθε ποδόσφαιρο, ιστορία, αρχαία ελληνικά, νέα ελληνικά, ψυχολογία και θέατρο. Ήταν ο Παναγιώτης Αντωνίου. Και πρέπει βέβαια να αναφέρω, σε αυτό το σημείο και τη Βένα Ευσταθίου διότι τον Όμιλο Ελληνικού Θεάτρου τον ξεκίνησαν ο Παναγής (έτσι τον φωνάζαμε) με τη Βένα.

Πως μπορεί ένα σχολείο και, γενικότερα η εκπαίδευση, να εξοικειώσει τους μαθητές με τις αξίες της Ευρώπης και τους μηχανισμούς της ΕΕ;

Ένας βασικός τρόπος είναι η ανάπτυξη στενών σχέσεων μεταξύ του Κολλεγίου και των αποφοίτων του που εργάζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Δυστυχώς η ΕΕ είναι κάπως απομακρυσμένη από τους πολίτες και τους είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσουν πόσο η ΕΕ επηρεάζει την καθημερινότητά τους. Θεωρώ ότι τόσο το Anatolia High School όσο και το ACT θα μπορούσαν να συμμετάσχουν ενεργά στο πρόγραμμα «Back to School» της ΕΕ στο πλαίσιο του οποίου υπάλληλοι της ΕΕ επισκέπτονται τα σχολεία τους και συζητούν με τους μαθητές για την Ευρώπη.

Πως εκτιμάτε ότι μπορούν να συνεισφέρουν οι νέοι στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, και στον διάλογο για τα μεγάλα θέματα που απασχολούν την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως είναι το προσφυγικό, η οικονομία, η διεύρυνση κλπ;

Οι νέοι πρέπει να αρχίσουν να ενδιαφέρονται για τα κοινά και να είναι ενεργοί πολίτες. Νοοτροπίες και απόψεις «όλοι οι πολιτικοί ίδιοι είναι», «σιγά μην μπορώ εγώ να κάνω κάτι», ή «γιατί να ασχοληθώ» απλά διαιωνίζουν μια νοσηρή κατάσταση. Ας μην ξεχνούμε ότι οι ηγέτες μας (πολιτικοί ή άλλοι) δεν είναι παρά ο καθρέφτης της κοινωνίας που τους αναδεικνύει. Θεωρώ ότι το σχολείο μπορεί και πρέπει να παίξει σημαντικό ρόλο ώστε να δημιουργήσει ενεργούς πολίτες με ενδιαφέρον για τα κοινά.

Τι θα συμβουλεύατε όσους θέλουν να ακολουθήσουν νομικές σπουδές;

Καταρχάς υπομονή και μελέτη για τις πανελλαδικές εξετάσεις σε όσους ενδιαφέρονται να σπουδάσουν νομικά στην Ελλάδα. Οι πανελλαδικές είναι μαραθώνιος και όχι σπριντ. Από εκεί και πέρα τα παιδιά θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι η Νομική είναι ένα μικρό πανεπιστήμιο από μόνη της διότι μπορεί να σε οδηγήσει σε πολλές και ποικίλες επιλογές καριέρας. Επίσης, όσοι ενδιαφέρονται για τη Νομική καλό είναι να γνωρίζουν ότι δεν είναι η επιστήμη των νόμων αλλά η επιστήμη των επιχειρημάτων. Τέλος, στη σύγχρονη εποχή, οι ολοκληρωμένες νομικές σπουδές πρέπει να περιλαμβάνουν μελέτη όχι μόνο του ηπειρωτικού συστήματος δικαίου (π.χ. Ελλάδα, Γερμανία, Γαλλία) αλλά και του αγγλοσαξονικού συστήματος (π.χ. ΗΠΑ, Αγγλία, Κύπρος, Μάλτα).  

Διατηρείτε επαφή με τους συμμαθητές σας; 

Όπως προανέφερα, το Κολλέγιο Ανατόλια μού προσέφερε φιλίες που θα διαρκέσουν μια ζωή. Οι καλύτεροί μου φίλοι και φίλες σε αυτόν τον κόσμο ήταν όλοι συμμαθητές μου στο Ανατόλια. Πέρα όμως από τους στενούς φίλους, γενικά σαν τάξη κρατάμε επαφές. Το 2019 είχαμε και το reunion των 30 ετών και οι επαφές αναθερμάνθηκαν πολύ στις τρεις εκδηλώσεις που οργανώσαμε.

Πως θα ορίζατε την ταυτότητα του Anatolian; Από ποια "υλικά" και αρετές αποτελούνται οι απόφοιτοι του Κολλεγίου;

Δύσκολη ερώτηση. Στα 134 χρόνια της ύπαρξής του το Κολλέγιο Ανατόλια είχε χιλιάδες αποφοίτους με πολύ διαφορετικές πορείες ζωής. Δεν είναι εύκολο να βρει κανείς κοινούς παρονομαστές. Θεωρώ ότι ο Anatolian είναι πάνω απ’ όλα υπεύθυνος πολίτης, με σεβασμό σε θεμελιώδεις παραδόσεις και στο κοινωνικό σύνολο. Επιπλέον, κυνηγά την επιτυχία σε όλους τους τομείς της ζωής.

 

Συνέντευξη: Όλγα Τσαντήλα

Share