Όταν οι Ερευνητές συναντούν τους Παραθλητές: Πώς να «απογειώσεις» το άλμα εις μήκος
Ο Άρης Κουτσόπουλος και η Ασημίνα Λαζαρίδου, μαθητές του Anatolia High School, σχεδιάζουν σε συνεργασία με τον Παραολυμπιονίκη Στέλιο Μαλακόπουλο μία συσκευή μέτρησης και προβολής της κατανομής της δύναμης στα πέλματα αθλητών με τεχνητά κάτω άκρα. Η συσκευή παρουσιάστηκε, μεταξύ άλλων, και στη Βραδιά του Ερευνητή στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2022.
Η συσκευή παρέχει στους αθλητές άλματος εις μήκος πληροφορίες σχετικά με τη δυναμική του άλματος τους. Πιο συγκεκριμένα, το σετ αισθητήρων που ελέγχεται από μικροελεγκτή Arduino μετρά την επιτάχυνση ανά πάσα στιγμή στους τρεις άξονες, και χρησιμοποιώντας αυτά τα δεδομένα επιτάχυνσης σε συνδυασμό με αυτά του γυροσκοπίου, υπολογίζεται η γωνία άλματος του αθλητή. Τα παραπάνω δεδομένα, όταν συνδυαστούν με το μήκος κάθε άλματος, μπορούν να βοηθήσουν στον προσδιορισμό των βέλτιστων παραμέτρων “απογείωσης”.
Ο υπολογισμός της γωνίας του άλματος είναι ένα δύσκολο εγχείρημα με το οποίο αποφάσισαν να καταπιαστούν ο Άρης και η Ασημίνα.
Οι δύο μαθητές εξηγούν τη λογική που διατρέχει το ερευνητικό project. «Μετά από συζητήσεις με τον Στέλιο Μαλακόπουλο, Παραολυμπιονίκη και Παγκόσμιο Πρωταθλητή στο άλμα εις μήκος κατηγορίας Τ62,ο οποίος μας έχει προσφέρει την καθοδήγηση του από την πρώτη στιγμή, συνειδητοποιήσαμε τη σημασία αυτής της παραμέτρου στην προπόνηση. Ερευνώντας περαιτέρω το πρόβλημα, ήρθαμε σε επαφή με προπονητή παραολυμπιακών αθλητών, ο οποίος υπογράμμισε πόσο δύσκολο είναι να προσδιοριστεί η γωνιά του άλματος που κάνει ο αθλητής, καθώς απαιτεί εξοπλισμό (ειδικές κάμερες και αισθητήρες), ενώ ένας επιπλέον σημαντικός παράγοντας είναι ο χρόνος επαφής κατά το βήμα πριν το άλμα.
Ο στόχος μας είναι να βελτιώσουμε την υπάρχουσα λειτουργία μέτρησης γωνίας και να ενσωματώσουμε έναν αισθητήρα μέτρησης του χρόνου επαφής. Με σκοπό να είναι εύχρηστη η συσκευή τον χρόνο της προπόνησης, σχεδιάζουμε τη δημιουργία μιας εφαρμογής κινητού τηλεφώνου, η οποία λαμβάνει τα δεδομένα μέσω bluetooth, και τα παρουσιάζει επιτόπου. Η αποθήκευση των δεδομένων επιτρέπει τη σύγκριση γωνίας-μήκους άλματος, και κατ’ επέκταση τον προσδιορισμό των βέλτιστων παραμέτρων. Έτσι, ο αθλητής έχει την δυνατότητα να αξιολογεί επόμενα άλματα, και να γνωρίζει τις αποκλίσεις».
Οι μαθητές άρχισαν να εργάζονται στο project στο πλαίσιο του Διαγωνισμού STEM STARS Greece. Συνέχισαν να εξελίσσουν και να βελτιώνουν τη συσκευή τους με την υποστήριξη του Κέντρου STEM του Κολλεγίου Ανατόλια, του Παραολυμπιονίκη Στέλιου Μαλακόπουλου και του γνωστού πρώην Εθνικού προπονητή Αστέριου Τσιφτσόγλου.