STEAMing the Future Το δωρεάν καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα επεκτείνεται διά ζώσης στη Θεσσαλονίκη και στην Αλεξανδρούπολη
Μετά από έναν χρόνο επιτυχημένης πιλοτικής διεξαγωγής διά ζώσης στην Ξάνθη και online σε όλη την Ελλάδα, το δωρεάν καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEAMing the Future του Κολλεγίου Ανατόλια μπαίνει στη δεύτερη φάση του καθώς επεκτείνεται γεωγραφικά και ηλικιακά. Η διεύρυνση του προγράμματος, καθώς και ο απολογισμός από τον πρώτο χρόνο υλοποίησής του, ανακοινώθηκαν κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής ενημέρωσης, το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2023, στο Anna Papageorgiou STEM Center του Κολλεγίου Ανατόλια. Στην ενημέρωση μίλησαν ο Δρ Πάνος Βλάχος, Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια, η Δρ Ηρώ Κολιάκου, Συντονίστρια Προγραμμάτων STEAM του Κολλεγίου Ανατόλια, ο Σοφοκλής Δανασσής, Υπεύθυνος Διαχείρισης Προγραμμάτων του Ιδρύματος Μποδοσάκη, και η Εύα Λιανού, Γενική Διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση.
Ο Δρ Πάνος Βλάχος, Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια, η Εύα Λιανού, Γενική Διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, και ο Σοφοκλής Δανασσής Υπεύθυνος Διαχείρισης Προγραμμάτων του Iδρύματος Μποδοσάκη, κατά τη διάρκεια της δημοσιογραφικής ενημέρωσης
Το πρόγραμμα STEAMing the Future σχεδιάστηκε από το Anna Papageorgiou STEM Center του Κολλεγίου Ανατόλια και απευθύνεται σε παιδιά που θέλουν να καλλιεργήσουν ψηφιακές δεξιότητες και δεξιότητες κριτικής σκέψης, ενώ στοχεύει και στην εξοικείωση των μαθητών/τριών με την εκπαίδευση STE(Α)M / Science, Technology, Arts, Engineering, Mathematics και τα επαγγέλματα του μέλλοντος.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2022, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη προσφέροντας για τρία χρόνια δωρεάν διά ζώσης προγράμματα σε παιδιά ηλικίας 14 - 18 ετών από την περιοχή της Ξάνθης, στο Xanthi TechLab, και διαδικτυακά για το σύνολο της μαθητικής κοινότητας στην Ελλάδα. Το 2023-2024, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη, θα προσφερθούν ο νέος κύκλος των online μαθημάτων (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2024), δύο διά ζώσης κύκλοι μαθημάτων στην Ξάνθη (μόλις ολοκληρώθηκε) και στην Αλεξανδρούπολη (30,31 Μαρτίου & 6,7 Απριλίου 2024), και ένας κύκλος δωρεάν εργαστηρίων για εκπαιδευτικούς.
Το 2023 το Κολλέγιο Ανατόλια προχώρησε στην επέκταση του STEAMing the Future στη Θεσσαλονίκη με την υποστήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση. Ο πρώτος κύκλος των δωρεάν μαθημάτων πραγματοποιήθηκε στο Anna Papageorgiou STEM Center για μαθητές/τριες Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων από την περιοχή της Θεσσαλονίκης. Για τη διευκόλυνση των παιδιών, το Κολλέγιο Ανατόλια ανέλαβε τη μεταφορά τους με σχολικά λεωφορεία. Ο δεύτερος κύκλος δωρεάν μαθημάτων στη Θεσσαλονίκη θα πραγματοποιηθεί στις 24, 25 Φεβρουαρίου & 2, 3 Μαρτίου 2024.
Ο κάθε κύκλος μαθημάτων διαρκεί δύο Σαββατοκύριακα και αποτελείται από επτά μαθήματα. Τα μαθήματα που προσφέρονται στα παιδιά Γυμνασίου/Λυκείου είναι: Εισαγωγή στον Προγραμματισμό, Ρομποτική και Αυτοματοποίηση, Διαδίκτυο Πραγμάτων, Σχεδίαση 3D, Ανάπτυξη Εφαρμογών, Μεγάλα Δεδομένα και Αναλυτική, Επιστήμη των Πολιτών. Στα παιδιά του Δημοτικού τα μαθήματα που προσφέρονται είναι: Υπολογιστική Σκέψη – Διασκεδάζοντας με Γρίφους, Ο Κόσμος της Μηχανικής, Βιωσιμότητα & Περιβάλλον – Το κλίμα αλλάζει, εμένα με νοιάζει, Τεχνητή Νοημοσύνη & Δημιουργικότητα.
Για την υποστήριξη του προγράμματος έχει δημιουργηθεί ο ιστότοπος https://steamingthefuture.gr/ με πληροφορίες για τα μαθήματα, διδακτικό υλικό και προσεγγίσεις που είναι διαθέσιμες σε όλους τους εκπαιδευτικούς, καθώς και ιστορίες γυναικών που έχουν διαπρέψει στην επιστήμη τους και αποτελούν θετικό πρότυπο για τα νέα κορίτσια.
Ισότιμη πρόσβαση στην εκπαιδευτική καινοτομία
«Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε αυτό το πρόγραμμα, ώστε να δώσουμε σε παιδιά κάθε ηλικίας, και κυρίως στα κορίτσια, τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τεχνολογίες αιχμής και με δεξιότητες οι οποίες δεν διδάσκονται απαραίτητα στις σχολικές τάξεις» ανέφερε ο Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια Δρ Πάνος Βλάχος. «Το πρόγραμμα πήγασε από αυτήν την ανάγκη της κοινωνίας, και έγινε πραγματικότητα χάρη στη γενναιοδωρία του Ιδρύματος Μποδοσάκη και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση».
Το παγκόσμιο εκπαιδευτικό σύστημα είναι σε μεταβατικό στάδιο, τόνισε ο Δρ Βλάχος και «ένας από τους ρόλους του Κολλεγίου είναι να φέρει στην Ελλάδα σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές. Επιπλέον, το STEAMing the Future έχει έντονο κοινωνικό χαρακτήρα, καθώς δίνει την ευκαιρία σε παιδιά από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας να έχουν μία εμπειρία που δεν θα μπορούσαν υπό άλλες συνθήκες. Το πρόγραμμα παρέχεται δωρεάν και είναι σημαντικό ότι προσφέρεται από φέτος σε παιδιά στη Θεσσαλονίκη - με έμφαση στη δυτική περιοχή της -, τα οποία έχουν συνήθως λιγότερες ευκαιρίες να συμμετέχουν σε αντίστοιχα προγράμματα».
«Παιδιά Δημοτικού ασχολούνται με την αντισεισμική προστασία, φτιάχνουν κατασκευές και σκέφτονται όχι μόνο το πόσο ανθεκτική θα είναι η κατασκευή τους, αλλά και άλλες παραμέτρους όπως το κόστος και τη βιωσιμότητά τους» περιέγραψε η Δρ Ηρώ Κολιάκου, η Συντονίστρια των Προγραμμάτων STEAM του Κολλεγίου Ανατόλια, δίνοντας μία εικόνα των δραστηριοτήτων αλλά και του τρόπου με τον οποίο αυτές εφάπτονται στις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. «Τα μεγαλύτερα παιδιά, Γυμνασίου και Λυκείου, ασχολούνται με ψηφιακές δεξιότητες και τεχνολογίες που εφαρμόζονται στην Έξυπνη Γεωργία, όπως συστήματα απομακρυσμένου ελέγχου της αγροτικής δραστηριότητας. Το συγκεκριμένο πεδίο επιλέχθηκε διότι στην Ξάνθη πολλά παιδιά προέρχονταν από αγροτικές οικογένειες. Θέλουμε τα παιδιά να μάθουν με βιωματικό τρόπο για την τεχνολογία και να καλλιεργούν δεξιότητες που θα τα βοηθήσουν να προσαρμοστούν και να εξελιχθούν στον πραγματικό κόσμο», τόνισε.
Μέσω του προγράμματος γίνεται προσπάθεια να μειωθούν οι ψηφιακές ανισότητες και το ψηφιακό χάσμα μεταξύ των φύλων. Οι στόχοι αυτοί συμπίπτουν και με τις στρατηγικές προτεραιότητες των δύο κοινωφελών ιδρυμάτων, που με γενναιοδωρία υποστηρίζουν το STEAMing the Future.
Ο Υπεύθυνος Διαχείρισης Προγραμμάτων του Iδρύματος Μποδοσάκη, Σοφοκλής Δανασσής, σχολίασε πως η στήριξη πρωτοβουλιών για την ενίσχυση της παιδείας αποτελεί στρατηγικό πυλώνα δράσης του Ιδρύματος, με όραμα μια κοινωνία ίσων ευκαιριών με δυνατότητες και προοπτική για όλους, όπως ήταν και το όραμα του ιδρυτή του Πρόδρομου Μποδοσάκη Αθανασιάδη. «Το STEAMing the Future υλοποιήθηκε πιλοτικά στην περιοχή της Ξάνθης μία περιοχή με μαθητές και μαθήτριες από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και απομακρυσμένες περιοχές, παιδιά προσφύγων χωρίς οικονομικές δυνατότητες, ταλαντούχους μαθητές που αναζητούν μαζί με τις οικογένειές τους ευκαιρίες εξέλιξης, πρόσβασης σε υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης και ενσωμάτωσης στην ελληνική κοινωνία» υπογράμμισε. Η ενίσχυση της συμμετοχής των γυναικών στους τομείς STEAM είναι ο δεύτερος πυλώνας του εκπαιδευτικού προγράμματος, συνέχισε ο κ. Δανασσής. «Η υποεκπροσώπηση των γυναικών στο STEAM, όπως καταγράφεται, μεταφράζεται σε απώλεια μίας κρίσιμης μάζας ταλέντων, σκέψεων, ιδεών, αξιών, η οποία εμποδίζει τις χώρες να αξιοποιήσουν το μέγιστο αναπτυξιακό δυναμικό τους» παρατήρησε ο κ. Δανασσής τονίζοντας τη θετική σημασία των συνεργειών με άλλα κοινωφελή ιδρύματα, όπως με το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση.
Το πρόγραμμα STEAMing the Future διευρύνθηκε φέτος στη Θεσσαλονίκη με την υποστήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση. Η διάρκεια του προγράμματος θα είναι τριετής και θα εστιάσει σε παιδιά δημοσίων σχολείων της δυτικής Θεσσαλονίκης με σκοπό την παροχή ίσων ευκαιριών στην ποιοτική εκπαίδευση και στη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος μεταξύ των φύλων.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένο με έναν από τους σημαντικούς και στρατηγικούς πυλώνες του ιδρύματός μας, αυτόν της «Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων» ανέφερε η Εύα Λιανού, Γενική Διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση. «Είναι μεγάλη χαρά μας που για ακόμη μία φορά συμπράττουμε με το Κολλέγιο Ανατόλια και με το Ίδρυμα Μποδοσάκη, έχοντας ως στόχο την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση. Με τη συνδρομή του Ιδρύματός μας το καινοτόμο αυτό εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα διευρυνθεί γεωγραφικά, δίνοντας τη δυνατότητα σε μαθητές και μαθήτριες δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου από την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, με ιδιαίτερη εστίαση στα παιδιά δημοσίων σχολείων της Δυτικής Θεσσαλονίκης, να συμμετέχουν δωρεάν σε δια ζώσης εργαστήρια STEAM, με σκοπό την προώθηση ίσων ευκαιριών στην ποιοτική εκπαίδευση και τη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος μεταξύ των φύλων. Ευχόμαστε οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα να αξιοποιήσουν την ευκαιρία αυτή που τους δίνεται, όχι μόνο για τον εμπλουτισμό των γνώσεών τους, αλλά, κυρίως, για την καλλιέργεια της κριτικής τους σκέψης και την προσωπική τους εξέλιξη». Το Ίδρυμα Λάτση υποστηρίζει στοχευμένα προγράμματα και δράσεις σε όλες τις βαθμίδες με στόχο την εξέλιξη του εκπαιδευτικού οικοσυστήματος και την προσαρμογή του στη σύγχρονη εκπαιδευτική και επαγγελματική πραγματικότητα, δίδοντας, παράλληλα, έμφαση σε προγράμματα που προσφέρουν ευκαιρίες εκμάθησης και ανάπτυξης νέων δεξιοτήτων (upskilling & reskilling) σε νέους πτυχιούχους και εκπαιδευτικούς, καταρτίζοντάς τους στις πλέον περιζήτητες ψηφιακές δεξιότητες, καθώς και σε υποτροφίες μεταπτυχιακών σπουδών σε τομείς που άπτονται της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, σημείωσε η κα Λιανού.
STEAMIng the Future:
Ο θετικός απολογισμός της πρώτης χρονιάς
Την πρώτη χρονιά 2022-2023 το πρόγραμμα (διά ζώσης στην Ξάνθη και online για όλη την Ελλάδα) παρακολούθησαν
- 303 μαθητές/τριες 14-18 ετών
- Το 62% ήταν αγόρια, και το 38% κορίτσια
- Το 89% των παιδιών φοιτούν σε δημόσια σχολεία
- Στους δύο online κύκλους συμμετείχαν παιδιά από το Ηράκλειο Κρήτης, την Κάρπαθο, τη Ρόδο, το Αγρίνιο, την Ορεστιάδα, τη Μυτιλήνη, τα Ιωάννινα, την Κέρκυρα, τη Λευκάδα
Τον Νοέμβριο του 2023 ολοκληρώθηκε διά ζώσης κύκλος μαθημάτων στην Ξάνθη με τη συμμετοχή 30 μαθητών/τριών.
Στον Α’ Κύκλο διά ζώσης μαθημάτων στη Θεσσαλονίκη που ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2023 εγγράφηκαν:
- 25 μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ Δημοτικού από 13 διαφορετικά δημόσια σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης
32% των εγγεγραμμένων μαθητών/τριών είναι κορίτσια και 68% είναι αγόρια.
- 25 μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίου-Λυκείου από 14 διαφορετικά δημόσια σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης, καθώς και από τρία ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της περιοχής.
Τα τρία παιδιά που προέρχονται από ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, φοιτούν σε αυτά με υποτροφία.
Το 36% των εγγεγραμμένων μαθητών/τριών είναι κορίτσια και 64% είναι αγόρια.